Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przygotowanie do badań analitycznych – ocena wiedzy pacjentów zgłaszających się na badania

Tytuł:
Przygotowanie do badań analitycznych – ocena wiedzy pacjentów zgłaszających się na badania
Preparation for analytical tests - assess the knowledge of patients responding to the survey
Autorzy:
Stańda-Nowakowska, Monika
Słowa kluczowe:
Słowa kluczowe: przygotowanie do badań, pobranie materiału, badania laboratoryjne
Keywords: prepare patients for medical testing, taking a biological material, laboratory tests,
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction: Laboratory tests are one of the best ways to assessing people health. Obtaining the correct result depends on a number of elements, most of which occurs in preanalytical phase, performed mainly by nurses. A key step in this phase is to prepare the patient for the tests, which he often performed in their own, based on the information. Aim: The main aim of the study was assess the knowledge to prepare patients for laboratory tests, and the extent of implementation of the education of patients by nursing staff on how best to prepare for the test. Material and methods: The study was conducted in a group of 66 people – who was patients of laboratory. For study was used diagnostic survey with the questionnaire technique, uncontrolled. Based on the questions referred to approximate the level of knowledge of respondents on how to prepare for the test. Results: 18.18% of the respondents achieved a good level of knowledge sufficient level of 59.09%, and 22.73% level insufficient. A strong dependence on their level of knowledge of the place of residence, age and the declared level of knowledge in this area. Conclusions: The level of patients knowledge on how to prepare themselves for testing, remains at an average level, with significant participation of under-informed, nurses are actively involved in informing and educating patients in the field.

Wstęp: Jedną z najlepszych metod w diagnostyce oceny stanu zdrowia, stanowią badania analityczne. Uzyskanie ich prawidłowego wyniku zależy od szeregu elementów, spośród których większość występuje w fazie przedanalitycznej, realizowanej głównie przez pielęgniarki. Kluczowym etapem tej fazy jest przygotowanie pacjenta do badania, które najczęściej przeprowadza on sam w oparciu o pozyskane informacje. Cel: Celem pracy była ocena wiedzy pacjentów w zakresie przygotowania do badań laboratoryjnych, oraz określenie zakresu realizacji edukację przez personel pielęgniarski na temat prawidłowego przygotowania do badań. Materiał i metody: Badania przeprowadzono w grupie 66 osób – pacjentów punktu pobrań materiału laboratorium. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego wraz z techniką ankiety rozdawanej, niekontrolowanej. Na podstawie części pytań określono przybliżony poziom wiedzy ankietowanych na temat przygotowania do badań. Wyniki: 18,18% ankietowanych osiągnęło dobry poziom wiedzy; 59,09% poziom dostateczny, natomiast 22,73% poziom niedostateczny. Stwierdzono silną zależność uzyskanego poziomu wiedzy z miejscem zamieszkania, wiekiem oraz deklarowanym poziomem wiedzy w tym zakresie. Wnioski: Poziom wiedzy pacjentów na temat przygotowania do badań, utrzymuje się na średnim poziomie ze znacznym udziałem osób niewystarczająco poinformowanych; pielęgniarki czynnie uczestniczą w informowaniu i edukowaniu pacjentów w przedmiotowym zakresie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies