Tytuł pozycji:
The competency profile of trainer-coach on the example of consulting and training company Mindlab
The main aim of the thesis is to determine the competency profile of trainer-coach. The research problem is the answer of the question what kind of skills a coach should possess. In particular, the analysis has been subjected to the following specific issues:1. How can coaches improve their skills? 2. How is the professional career path of a coach created?3. What kind of personality and professional predispositions a coach should possess? 4. What should a coach know about the process of adult learning? 5. What methods and techniques should be used during the training? The whole discussion is embedded within the training market analysis and the theory of coaching competencies. Results of the thesis indicate that both the effective analysis of needs, objectives and presentation or group organization skills have an influence on the success of a coach. With the obtained results it can be claimed that self-awareness achieved by feedback and assertiveness is also very important. On the basis of the research it can be concluded that a competent coach is a person with highly developed communication skills. Being flexible and using various methods of activation he is able to reach to the customers and involve them in the process of training. It requires the knowledge about adult learning theory and the use of the benefits language. The conclusions presented in this thesis are based on the research conducted by the author in 2011 among trainers employed by Krakow consulting and training company Mindlab.
Głównym celem pracy jest określenie profilu kompetencji trenera-szkoleniowca. Problem badawczy sprowadza się do pytania: Jakimi kompetencjami powinien odznaczać się trener? W szczególności analizie zostały poddane następujące problemy szczegółowe: 1. W jaki sposób trenerzy podnoszą swoje kompetencje? 2. Jak kształtuje się droga zawodowa trenera?3. Jakimi predyspozycjami osobowościowymi i zawodowymi powinien odznaczać się trener? 4. Co trener powinien wiedzieć o procesie uczenia się dorosłych? 5. Jakie metody i techniki powinien stosować trener podczas szkolenia? Całość rozważań osadzona została w ramach analizy rynku szkoleniowego oraz teorii kompetencji trenerskich. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że na sukces szkoleniowca wpływa zarówno odpowiednio przeprowadzona analiza potrzeb i celów, jak i umiejętność prezentacji czy organizacji grupy. Dzięki uzyskanym wynikom można twierdzić, że niezwykle ważna jest również samoświadomość osiągana m.in. dzięki feedback’owi i asertywności. Na podstawie badań można również wnioskować, że kompetentny trener to osoba o wysoce rozwiniętych zdolnościach komunikacyjnych, która w elastyczny sposób, stosując różnego rodzaju metody aktywizujące, potrafi dotrzeć do odbiorcy i zaangażować go w proces szkolenia. Wykorzystuje przy tym znajomość teorii uczenia się dorosłych oraz posługiwanie się językiem korzyści. Wnioski prezentowane w niniejszej pracy opierają się na badaniach przeprowadzonych przez autorkę w roku 2011 wśród trenerów krakowskiej firmy doradczo- szkoleniowej Mindlab.