Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Patients satisfaction with health education provided to them by nurses, based on the example of the Clinic of Metabolic Diseases in Cracow

Tytuł:
Patients satisfaction with health education provided to them by nurses, based on the example of the Clinic of Metabolic Diseases in Cracow
Satysfakcja pacjentów z edukacji zdrowotnej realizowanej przez pielęgniarki na przykładzie oddziału Kliniki Chorób Metabolicznych w Krakowie
Autorzy:
Krawczyk, Maria
Słowa kluczowe:
patient, level of satisfaction, health education, nurse
pacjent, poziom satysfakcji, edukacja zdrowotna, pielęgniarka
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Działania edukacyjne realizowane przez pielęgniarki podczas obecnych zmian w ochronie zdrowia oraz przy niskiej, finansowej kondycji ochrony zdrowia są najbardziej ekonomiczne dla placówek medycznych. Dobra edukacja kierowana bezpośrednio do chorych powoduje wzrost satysfakcji przy minimalnym wkładzie finansowym. Z kolei satysfakcja pacjenta wpływa na ocenę jakości usług medycznych realizowanych przez poszczególne placówki ochrony zdrowia. Edukacja pacjenta to celowe działania, które są podejmowane w celu wywołania zmian w zachowaniu pacjenta. Zakres zmian powinien być określony w trakcie formułowania celu edukacji, który ma znaczący wpływ na postawę i przekonania pacjenta.Celem edukacji zdrowotnej chorych na oddziale Kliniki Chorób Metabolicznych jest wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności z zakresu: samokontroli, samoopieki, diety, insulinoterapii, co ma istotny wpływ na rozwój i przebieg chorób, ograniczenie ich następstw, a także przywracanie i utrzymanie zdrowia.Celem pracy była ocena poziomu satysfakcji pacjentów z edukacji zdrowotnej prowadzonej na oddziale Kliniki Chorób Metabolicznych (KCHM) w Krakowie.Praca składa się z czterech rozdziałów, w tym części teoretycznej (rozdz. I – II) i metodologicznej (rozdz. III – IV). W części teoretycznej opisane zostały zagadnienia dotyczące: satysfakcji pacjenta, edukacji zdrowotnej, z uwzględnieniem roli pielęgniarki w tym procesie. Część badawcza zawiera wyniki badań przeprowadzonych wśród pacjentów Kliniki Chorób Metabolicznych, którzy są edukowani w dziedzinie cukrzycy, otyłości, oraz hipercholesterolemii.Materiał i metody: zbadano 100 chorych przebywających na oddziale Kliniki Chorób Metabolicznych w Krakowie, którzy odbyli tam cykl szkoleń. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety.Wyniki badań wykazały, że większość pacjentów (84%) było zadowolonych z edukacji zdrowotnej realizowanej przez pielęgniarki na oddziale Kliniki Chorób Metabolicznych. Ponad 40% badanych oceniło jej poziom jako bardzo dobry (48%), i dobry (46%).

Education interventions provided by nurses seem to be the best solution for current changes in health care system and problems with finances in medical facilities. Good education aimed directly at patients improves patient’s satisfaction while the costs are as low as possible. On the other hand, patient’s satisfaction has an impact on evaluation of quality of medical service offered by a particular health care centre. Health education includes targeted interventions taken in order to promote changes in patient’s attitude and behaviours. The extent of changes should be determined at the stage of defining the objectives of education, which has a significant influence on beliefs and attitudes presented by patients. The purpose of health education for patients in the Clinic of Metabolic Diseases is to provide them with knowledge and skills in the following domains: self-control, self-care, diet, and insulin therapy. These elements determine the development and the course of diseases, limit their adverse outcomes, help to recover and stay healthy. The objective of this thesis was to evaluate patients’ satisfaction with health education provided for them in the Clinic of Metabolic Diseases in Cracow.The thesis consists of four chapters including theoretical introduction (Chapters I and II) and methodological part (Chapters III and IV). The theoretical part presents issues concerning patient’s satisfaction and health education with special emphasis on nurse’s roles in this process. Chapters with research information discuss outcomes of studies performed in the group of patients treated in the Clinic of Metabolic Diseases, who were educated on diabetes, obesity, and hypercholesterolemia. Material and methods: The study included 100 patients hospitalised in the Clinic of Metabolic Diseases in Cracow, who participated in educational trainings. The study was based on a survey questionnaire developed by the author.Results indicated that the majority of patients (84%) were satisfied with health education provided by nurses in the Clinic of Metabolic Diseases. Over 40% of respondents assessed received training as very good (48%) and good (46%).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies