Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Subjective review of young independent culture in the city of Czestochowa.

Tytuł:
Subjective review of young independent culture in the city of Czestochowa.
Offowa Częstochowa. Subiektywny przegląd młodej częstochowskiej kultury niezależnej.
Autorzy:
Bartnik, Marcin
Słowa kluczowe:
Częstochowa, kultura niezależna
Częstochowa, independent culture
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This work explores a variety of art forms considered as alternative artistic urban culture. The main question raised by the authors refers to the state and condition of independent music, cinema, theatre and visual arts scene in the city of Czestochowa, Poland, and the research examines local art scene’s idiosyncracy and uniqueness in Poland. Taking up the subject and researching it in great detail is the authors’ response to the noticeable need of providing a circumstantial analysis and description of Czestochowa’s alternative artistic environment, thus far not investigated on such a scale. This work provides evidence supporting the authors’ proposition that Czestochowa’s underground art scene is unparalleled in Poland. Unmatched is not only its credibility, deeply rooted in traditions of Polish underground artistic movements during the historic period between the early 50’s and late 80’s, when Poland was subject to communist power. What makes alternative Czestochowa unique is also the unprecedented abundance of its art projects, demonstrating the city’s collective artistic enthusiasm. Czestochowa’s underground art scene’s refusal to settle for the comfort of repetition and copying, its insistence on finding new ways of expression, as well as its distinct unpretentiousness of amateur artistic creation, are the factors that make the city home of avant-garde Polish alternative culture.

Celem pracy jest prześledzenie różnych form miejskiej aktywności kulturalnej, które noszą znamiona działalności alternatywnej. Stawiamy pytanie o kondycję niezależnych inicjatyw kulturotwórczych w dziedzinie muzyki, filmu, teatru i sztuk plastycznych w Częstochowie, a także ich specyfikę i oryginalność na tle krajowym. Wychodzimy tym samym na przeciw zapotrzebowaniu na względnie satysfakcjonujący opis lokalnych środowisk artystycznych spoza oficjalnego obiegu, które, przynajmniej w przypadku środowiska częstochowskiego, nie doczekały się jeszcze rzetelnego opracowania. Dowodzimy, że tamtejszy ruch artystów niezależnych może być uznany za ewenement na skalę ogólnopolską. Wyróżnia się nie tylko wiarygodnością, która ma swoje źródło w kontynuowaniu ważnej, bo datowanej jeszcze na okres PRL-u, tradycji działań o charakterze offowym. Przede wszystkim jest świadectwem zbiorowego entuzjazmu, który potwierdza niespotykana nigdzie indziej ilość powstałych i powstających wciąż nowych projektów. Niechęć do odcinania kuponów od wygodnego naśladownictwa, poszukiwanie strategii osobnych i nadal wyczuwalna pokora amatorskiego tworzenia ustawiają częstochowską kontrkulturę w awangardzie krajowych ruchów niezależnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies