Tytuł pozycji:
Deconsumption, minimalism, culture jamming - anti-consumerism attitudes in contemporary culture and lifestyles
Konsumpcja jako globalne, określające współczesne społeczeństwo zjawisko, postrzegana przez pryzmat takich badaczy jak: Thorstein Veblen, Walter Benjamin, Guy Debord i Jean Baudrillard, jest aktem, poprzez który demonstrujemy naszą pozycję oraz aspiracje. Reklama jest w tym procesie narzędziem, pozwalającym na kreowanie potrzeb konsumpcyjnych, zaś centra handlowe ułatwiają dystrybucję towarów niezbędnych do ich zaspokojenia. Na drugim biegunie znajdują się postawy antykonsumpcyjne np. dekonsumpcja, zrównoważona konsumpcja i produkcja, minimalizm, których założenia są odpowiednią alternatywą dla współczesnego świata, również dla Polski, w której wyżej wymienione postawy uwidaczniają się coraz częściej w sferze kultury (culture jamming) i sztuki.
Consumption as a global phenomenon defining the modern society, seen through the prism of researchers such as: Thorstein Veblen, Walter Benjamin, Guy Debord and Jean Baudrillard, is the act by which we demonstrate our position and aspirations. In this process advertising becomes a tool that enables the creation of consumer needs whereas shopping centers facilitate the distribution of goods. At the other extreme are the anti-consumerist attitudes such as deconsumption, sustainable consumption and production, minimalism, whose assumptions are a suitable alternative to the modern world, also for Poland, where above-mentioned attitudes are increasingly evinced within culture (culture jamming) and art.