Tytuł pozycji:
Protection of air passenger rights in the European Union
Growing awareness of traveller’s right to compensation in case of non-performance or a deficiency in the performance by the air-carrier to the contract surprised the air companies which claimed the European legislator had violated the international law. The aim of this diploma project is to provide an analysis of the protection of the passenger in EU air law. The European standard of protection based on Warsaw and Montreal Convention for the unification of certain rules for international carriage by air, has gone through some substantial reinforcements. These are due to the adoption of the Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11th February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights. A brief overall view of the “international system” aim to shed some light of the international problems which are more possible to be solved by the regional community. Moreover, the EU has provided itself with the wide range of tools like regulations which have binding force and, by avoiding the conflict of laws, make the unification more feasible . Nevertheless, we cannot put back an extensive, consumer -focused interpretation given by the ECJ that has become a bone of contention between the EU Institutions and European carriers. A goal to achieve by this contribution is to prove that the ECJ interpretation is not necessarily ultra vires or contra legem, but is completely coherent with the international air carrier liability rules such as : equitable balance of interests and equitable compensation based on the principle of restitution. It is also consistent with the EU interpretation rule of Community law to consider not only the wording of an act, but also the context in which it occurs and the objectives pursued the rules of which it is part.I will proceed with a commentary of each contentious matter, which has risen in the application of European ideas. Thus, in my opinion, it is worthy to present not only ECJ so-called judicial activism, but also to make use of national interpretation given by Polish administrative courts.
Wzrastająca świadomość podróżnych, co do przysługujących im praw w przypadku niewykonania lub niewłaściwego wykonania umowy przewozu lotniczego zaskoczyła przedsiębiorców lotniczych, którzy szybko wysunęli zarzut naruszenia przez unijnego ustawodawcę zobowiązań międzynarodowych.Celem niniejszej pracy jest przedstawienie unijnego systemu ochrony pasażera lotniczego, którego bazę stanowi system warszawsko – montrealski. Uznając ten poziom za niesatysfakcjonujący, Unia zdecydowała się na wzmocnienie standardu międzynarodowego, czego wyrazem było przyjęcie rozporządzenia 261/2004. Zwięzłe przedstawienie regulacji konwencyjnych ma na celu wykazać, że wiele problemów ze swej natury międzynarodowych nie zawsze może być skutecznie rozwiązanych na arenie międzynarodowej, a efektywniejsze wydaje się przyjecie rozwiązań regionalnych. W przypadku UE jest to o tyle prostsze, że posiada szczególne narzędzia, w tym zwłaszcza rozporządzenia, mające moc wiążącą, które pozwalają uniknąć problemów kolizyjnych i dzięki temu cel unifikacji międzynawowych (regionalnych) prawideł staje się realny.Nie można pominąć również bogatego, nastawionego na ochronę konsumenta orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, które stało się kością niezgody pomiędzy Instytucjami UE a przewoźnikami lotniczymi. Istotnym dla rozważań jest ustosunkowanie się do zarzutów formułowanych przez doktrynę i orzecznictwo. W opinii autorki nie można bowiem zarzucić TS UE interpretacji ultra vires czy contra legem, jako że po głębszej analizie aktualnych stosunków społeczno – gospodarczych, należy stwierdzić, że głośne wyroki w sprawie Wallentin-Hermann czy Sturgeon nie naruszają międzynarodowych zasad równowagi interesów i sprawiedliwego odszkodowania na zasadzie wyrównania szkody. Orzecznictwo TS UE w tym przedmiocie jest także spójne z utrwaloną w jego orzecznictwie zasadą, że przy dokonywaniu wykładni przepisu prawa unijnego należy brać pod uwagę nie tylko jego brzmienie, lecz także kontekst, w jakim został umieszczony, oraz cele regulacji, której stanowi on część.Niniejsza praca zawiera analizę i komentarz autorki do każdej spornej kwestii, która pojawiała się w trakcie stosowania europejskich rozwiązań. Aby kompleksowo przedstawić temat nie wystarczy jedynie ustosunkować się do problemów ogólnounijnych, warto także przytoczyć wysuwane wątpliwości i rozwiązania przyjmowane przez polskie sądy administracyjne.