Tytuł pozycji:
Wyobrażenia młodzieży męskiej w wieku ponadgimnazjalnym na temat ojcostwa
Przedmiotem pracy są wyobrażenia młodzieży męskiej w wieku ponadgimnazjalnym na temat ojcostwa. Młodzież stając się osobami dorosłymi tworzy niejako przyszłość całego społeczeństwa. Istotnym jest więc poznanie ich opinii na temat tak ważnej dziedziny życia zarówno społecznego, jak i jednostkowego, jaką jest rodzina i ojcostwo. Celem poznawczym pracy było określenie świadomości młodzieży męskiej w zakresie pełnienia roli ojcowskiej z uwzględnieniem profilu kształcenia badanych. Natomiast celem praktyczno – wdrożeniowym było wskazanie tych składników wyobrażeń młodych mężczyzn na temat ojcostwa, które powinny stanowić przedmiot oddziaływań wychowawczych. W procesie badawczym wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, w ramach której posłużono się techniką ankiety. Do przeprowadzenia badań wykorzystano kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym oraz kwestionariusz Skali Postaw Rodzicielskich „Mój Ojciec” w opracowaniu Mieczysława Plopy. Z przeprowadzonych badań można generalnie wnioskować o pozytywnym nastawieniu młodych względem przyszłego ojcostwa. Rodzina jawi się jako jedna z najważniejszych wartości w życiu młodych mężczyzn, a znaczenie posiadania dzieci ma dla badanych stosunkowo dużą wartość. Zdecydowana większość badanych planuje wejście w rolę ojca oraz aktywnie włączenie się w proces opiekuńczo – wychowawczy własnych dzieci. Młodzi na ogół pozytywnie oceniają postawy własnych ojców, chcąc je naśladować w przyszłości. Zróżnicowanie ze względu na profil kształcenia badanych zaznacza się szczególnie intensywnie na poziomie preferowanych form życia rodzinnego, planowanego okresu wejścia w rolę rodzicielską, stopnia dzietności rodziny, zakresu i rodzaju podejmowanych działań opiekuńczo – wychowawczych oraz stopnia utożsamiania się z postawami własnych ojców. Względnie duża jednorodność miedzy badanymi subpopulacjami zaznacza się w kwestii oceny postaw rodzicielskich ojców.
The main subject of my research is the image of fatherhood amongst male secondary school graduates. Because of the fact that adolescents become adults, they create the future of the world. Therefore, it is important to get knowledge about their opinions and plans about family life and fatherhood, that are significant to individual and social life, as well. The cognitive aim of the study was to determine the awareness of adolescents male in the fathers’ role with regard to the educational profile of the respondents. The practical –implementation aim was to identify the components of young men’ perceptions about fatherhood, which should be the subject of educational impact. In the research process the method of diagnostic survey and the technique of questionnaire have been used. For conducting research has been used self – constructed questionnaire and a questionnaire of Parental Attitudes Scale "My Father" constructed by Mieczyslaw Plopa. The study can be generally concluded with a positive attitude toward the fatherhood in the future by male. Family is seen as one of the most important values in the lives of young men and the importance of having children has a relatively large value. The vast majority of respondents plans to recur the role of father, and declares to be actively involved in the process of care and upbringing of their own children in the future. Young people are generally positive about their own fathers attitude planning to imitate them in the future. Variation due to the educational profile of respondents is a particularly intense at the preferred forms of family life, the plans about entrance into the parental role, family fertility level, scope and type of undertaken activities connected with care and upbringing and the degree of identification with the attitudes of their fathers. The relatively high homogeneity among the studied subpopulations marked in the assessment of parental attitudes of fathers.