Tytuł pozycji:
Zjawisko agresji w kontekście oddziaływa środowiska szkolnego
Niniejsza praca dotyczy trzech zagadnień: zjawiska agresji w szkole, uczniowskiej percepcji klimatu szkoły oraz poczucia bezpieczeństwa uczniów. Autor miał na celu określenie skali zjawiska agresji w gimnazjum w relacji z percepcją klimatu szkolnego przez uczniów oraz ich poczuciem bezpieczeństwa. Za dodatkowe zmienne przyjęto też wiek i płeć respondentów.Opracowanie zawiera analizę istotnych dla pracy zagadnień, czyli agresji, klimatu szkolnego oraz poczucia bezpieczeństwa uczniów. Znajduje się w nim opis koncepcji tłumaczących występowanie zjawiska agresji, próba systematyki pojęcia agresji poprzez analizę różnych jej rodzajów, analiza elementów składowych klimatu szkolnego oraz opis potrzeby bezpieczeństwa jako jednej z podstawowych dla człowieka potrzeb.Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego na próbie 106 uczniów Gimnazjum nr 24 w Krakowie. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że pozytywna percepcja klimatu szkoły przez uczniów wpływa na obniżenie ich poziomu agresji a ich poczucie bezpieczeństwa nie determinuje występowania agresji w sposób istotny.
The present thesis focuses on three issues, i.e. aggression at school, students’ perception of their school climate, and students’ feeling of security. The author has aimed at determining the occurrence of aggression in lower secondary schools and at establishing its relationship with students’ perception of their school climate and their feeling of security. Additional variables have included respondent age and sex.The thesis contains a description of concepts that explain the occurrence of aggression, analysis of various types of aggression, analysis of school climate’s components, and description of the need of security as a key human need. The research concerned has involved a sample of 106 students of J.U. Niemcewicz Gimnazjum [lower secondary school] no. 24 in Krakow. The research involved diagnostic survey, and the results obtained allow to arrive at a conclusion that students’ positive perception of their school climate does reduce their level of aggression, however student feeling of security has no significance in determining aggression.