Tytuł pozycji:
The transformations of road transport services of commodities in 1989 – 2004 in Poland.
The aim of the project is to present the way car transport of commodities services area has changed during Polish economic transformation. The choice of this very topic was based on my personal interests, as well as, my family context concerning road transport. There is a strong bilateral relation between transport and the whole economy, causing a kind of influence dependency. The transformation process has seriously affected car transport market. Apart from the state requirements, transport companies had to face an uncontrolled growth of competition, growth of quality and honesty of the services requirements, as well as, proceeding specialization. The condition of the road infrastructure was also a serious problem to Polish car transport in 1989-2004. It was defined as insufficient in terms of its sum and quality. Despite numerous barriers and impediments in market subjects functioning, the amount of transport companies and trucks has thrice increased and, as a result, car transport has become the transport leader in all the transport branches. In 1989-2004 car transport was developing exceedingly dynamically and effectively.
Celem pracy jest ukazanie jak zmieniał się sektor usług transportu samochodowego towarów w okresie transformacji gospodarczej Polski. Wybór takiego tematu wynika z mojego osobistego zainteresowania tą problematyką, jak również z rodzinnego kontekstu dotyczącego transportu drogowego. Pomiędzy transportem a gospodarką rozumianą całościowo występuje silne dwustronne powiązanie, powodujące swoistą zależność oddziaływania. Rynek transportu samochodowego bardzo poważnie odczuł proces transformacji. Oprócz wymagań narzuconych przez państwo, przedsiębiorstwa świadczące usługi przewozowe musiały zmierzyć się z niekontrolowanym rozrostem konkurencji, wzrostem wymagań względem jakości i rzetelności świadczonych usług, czy postępującą specjalizacją. Poważnym problemem polskiego transportu samochodowego w latach 1989 – 2004 był również stan infrastruktury drogowej, określany jako niewystarczający pod względem ilości oraz jakości. Mimo licznych przeszkód i utrudnień w funkcjonowaniu podmiotów rynkowych, liczba przedsiębiorstw transportowych i pojazdów ciężarowych na przestrzeni lat systematycznie rosła, ilość towarów przewożonych transportem samochodowym zwiększyła się trzykrotnie, co spowodowało, że został on liderem przewozów we wszystkich gałęziach transportu. W latach 1989 – 2004 transport drogowy towarów rozwijał się niezwykle dynamicznie i efektywnie.