Tytuł pozycji:
Long lasting effects of a UWC education in terms of acquiring cultural competence, global perspective and UWC values - case study of UWCCR graduates (class of 2008 and 2009)
- Tytuł:
-
Long lasting effects of a UWC education in terms of acquiring cultural competence, global perspective and UWC values - case study of UWCCR graduates (class of 2008 and 2009)
Długotrwałe skutki nauki w szkole UWC w zakresie wartości UWC, kompetencji kulturowej i globalnej perspektywy na przykładzie absolwentów UWCCR z lat 2008-2009
- Autorzy:
-
Miętkiewicz, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
szkoły UWC, kompetencja kulturowa, globalna perspektywa, wielokulturowość, międzynarodowa edukacja
UWC schools, cultural competence, global perspective, multiculturalism, international education
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca opisuje długotrwałe skutki nauki w szkole UWC w zakresie kompetencji kulturowej, globalnej perspektywy oraz poziomu internalizowania wartości szkoły przez jej absolwentów. Badanie miało charakter jakościowy (kwestionariusz z pytaniami otwartymi oraz wywiady pogłębione) i objęło 53 spośród ok. 200 absolwentów szkoły UWC Costa Rica z roczników 2008 i 2009. Uwzględniono status materialny osób badanych w chwili wyjazdu na stypendium jako czynnik, który mógł modyfikować nabywanie wspomnianych wartości i kompetencji. Analiza uzyskanych wyników nie wykazała jednak zależności pomiędzy sytuacją finansową stypendystów a stopniem w jakim cechowali się kompetencją kulturową, globalną perspektywą i zinternalizowaniem wartości ruchu UWC. W okresie 4-5 lat od ukończenia szkoły zdecydowana większość osób badanych wpisuje się w pożądaną sylwetkę absolwenta, m.in. dzięki postawie otwartości i tolerancji, działalności społecznej oraz efektywnemu dialogowi międzykulturowemu. Można zatem przypuszczać, że misja i wartości szkół UWC znajdują swoje odzwierciedlenie w skutecznych oddziaływaniach wychowawczych placówek. Niemniej, w pracy opisano również inne aspekty pobytu w tej szkole oraz czynniki, które mogą wpływać na obecne funkcjonowanie absolwentów UWC.
This study examines the long-lasting effects of UWC education on its graduates, in terms of cultural competence, global perspective and the extent to which they internalized the movement’s values. The study has a quantitative character (open-ended questions and interviews) and was conducted among 53 out of 200 UWCCR graduates (class of 2008 and 2009). The graduates’ financial status upon applying for a scholarship was considered as a factor that might have influenced their acquisition of cultural competence, global perspective and internalization of UWC values. Data analysis did not confirm this hypothesis though. Most graduates fit the desired graduate profile by demonstrating tolerance, dedication to social service and multicultural dialogue. This effect is an indirect evidence that UWC mission and values are well translated into specific actions that shape young minds and their lives. However, other factors are mentioned in this study that might also influence graduates’ post-UWC life.