Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Zespoły punkowe wobec reżimu politycznego w Polsce i Jugosławii w latach 80. XX wieku"

Tytuł:
"Zespoły punkowe wobec reżimu politycznego w Polsce i Jugosławii w latach 80. XX wieku"
Punk bands against the regime in Poland and Yugoslavia during the 80’s of XX century
Autorzy:
Galbarczyk, Marta
Słowa kluczowe:
punk, contestation, Poland, Yugoslavia
punk, kontestacja, Polska, Jugosławia
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The main objective of this dissertation form is to compare the communist regimes in Poland and Yugoslavia during the 80’s of the twentieth century from the perspective of everyday life. The comparison and analysis of the political systems of these two countries were inspired by the music activities of rock musicians during that period. In my research about punk subculture I have used the category of protest where I could observe the correlations between the alternative and predominant cultures. My dissertation is divided into three chapters. The first is theoretical one. The second is comprised of the analyses of the lyrics. The third one consists of the biographies of the artists and explains the aim of performing the concerts.The first chapter includes the theoretical description of the phenomenon of the formal and alternative aspect of culture, the subculture, the counterculture, and contestation and its form. I am going to refer to the works of sociologists and scientists connected with the culture studies who were focused on the expertise of the emotional development of the youth. I have referred also to the works of Barbara Fatyga, Anna Oleszkowicz, Miroslaw Peczak, Jerzy Wertenstein-Zuławski and the others.My second chapter is dedicated to the analyses of the lyrics of Polish and Yugoslavian punk bands. I have chosen the most active and influential groups which were intensely opposed to the predominant culture at that time. Brygada Kryzys, Armia, Kult, Dezerter and many more are the names of Polish distinguishable bands while Prljavo kazalista, Azra, Termiti, Parafi are the names of Yugoslavian anti-government groups. My analysis is divided into topics in accordance to the subject of the songs. This division allowed me to compare the main themes in the musical compositions between the two countries.The third chapter consists of the description of musicians’ reminiscences and the explanation of the main objective of festivals and concerts. Additionally, the precise insight into the biographies and interviews with the founders of the subculture has allowed me to represent the image of the youth struggling against the regime system of the two countries. What is more, I have used the films connected with this particular music scene, autobiographies of the musicians and the interviews.The dissertation form Punk bands against the regime in Poland and Yugoslavia during the 80’s of XX century depicts how young people protested against the predominant culture and how they managed to find themselves among the political system of that time. This form presents also the similarities and differences between the functioning of political systems in Poland and Yugoslavia.

Celem niniejszej pracy magisterskiej jest porównanie reżimów komunistycznych w Polsce i Jugosławii w latach 80. XX wieku z perspektywy codzienności. Ustroje zostały porównanie ze względu na działalność muzyków rockowych, co zaowocowało analizą scen muzycznych w obu formacjach państwowych. W badaniu subkultury punk wykorzystałam kategorię protestu, dzięki czemu mogłam zaobserwować, w jaki sposób kultura alternatywna odnosi się do dominującej. Pracę podzieliłam na trzy rozdziały: teoretyczny, zawierający analizę treści piosenek oraz biografii twórców i funkcji koncertów.Pierwszy rozdział zawiera opis teoretyczny zjawisk kultury oficjalnej i alternatywnej, subkultury, kontrkultury a także kontestacji i jej form. W tej części powołałam się na prace socjologów i kulturoznawców, którzy poświęcili swoje badania naukowe młodzieży i jej wkraczaniu w dorosłe życie. Ważne były dla mnie prace Barbary Fatygi, Anny Oleszkowicz, Mirosława Pęczaka, Jerzego Wertenstein-Żuławskiego i innych.Drugi rozdział poświęciłam analizie tekstów utworów polskich i jugosłowiańskich zespołów punkowych. Do badania wybrałam najbardziej aktywne wówczas grupy oraz te, które swoją postawą najbardziej sprzeciwiały się kulturze dominującej. Na terenie Polski wyróżniłam Brygadę Kryzys, Armię, Kult, Dezertera i in., natomiast w Jugosławii Prljavo kazaliste, Azrę, Termiti, Parafi i in. Analizę podzieliłam na tematy, najczęściej pojawiające się w tekstach utworów. Taki podział pozwolił na porównanie zakresu tematycznego piosenek w obu państwach.Rozdział trzeci poświęciłam wspomnieniom muzyków oraz funkcjom koncertów i festiwali. Analiza biografii i wywiadów z twórcami subkultury, będącej przedmiotem badawczym w pracy pozwoliła na dopełnienie obrazu protestu młodych ludzi przeciwko reżimom. Koncerty mające miejsce w latach 80. XX wieku pełniły szczególną rolę: pozwalały młodym ludziom tworzyć kulturę alternatywną, wspólnie przeżywać ciężką sytuację polityczną swoich państw. W tej części posłużyłam się filmami dotyczącymi omawianych scen muzycznych, autobiografiami muzyków oraz wywiadami przeprowadzonymi z nimi.Praca magisterska pod tytułem "Zespoły punkowe wobec reżimu w Polsce i Jugosławii w latach 80. XX wieku" pokazała, w jaki sposób młodzi ludzie kontestowali kulturę dominującą, jak odnajdowali się w ówczesnym ustroju politycznym oraz wykazała podobieństwa i różnice w funkcjonowaniu systemów politycznych Polski i Jugosławii..

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies