Tytuł pozycji:
The shyness phenomenon among children in rural and urban community
First of all the subject of this dissertation was the shyness phenomenon that occurs among children in rural and urban community. The aim of the following thesis was to show the difference in number of shy children in the village and the city.The main issue of my thesis was the intensity of shyness among children who attend fourth grade. Other issues concerned the number of shy pupils per class in the specific primary school. I wanted to provide information of how teachers characterize the shy student. What kind of support do they get from the school and teachers and how do children cope with overcoming shy behaviours at school. The last issue was to depict the cooperation of parents, whose children are shy in school.109 respondents took part in the research including students, class teachers and counselors. The research was conducted through questionnaire for class teachers and student and an interview for counselors. The research group consisted of respondents from four schools: two from Kraków and from Sopotnia Mała and Sopotnia Wielka.On the basis of conducted empirical analysis differences have been found in the number of shy students. There is more shy children in rural environment. Living in such a place, where the social control is so high and the access to a cultural centers is limited, may have consequences in being a shy person.
Przedmiotem niniejszej pracy było zjawisko nieśmiałości występujące u dzieci klas czwartych w środowisku miejskim i wiejskim. Celem badań przedstawionych w pracy jest wyłonienie dzieci nieśmiałych na obu tych obszarach.Głównym problemem pracy badawczej był stopień natężenia nieśmiałości wśród dzieci klas czwartych w środowisku miejskim i wiejskim. Pytania szczegółowe dotyczyły między innymi ilości uczniów nieśmiałych przypadających na klasę czwartą w danej szkole podstawowej. Zamierzeniem pracy było również scharakteryzowanie przez nauczycieli ucznia nieśmiałego, ukazanie jakiego rodzaju wsparcie oferuje mu szkoła i nauczyciele oraz jak uczniowie radzą sobie przezwyciężając nieśmiałość. A także, przedstawienie obrazu współpracy rodziców dzieci nieśmiałych ze szkołą W badaniu ankietowym wzięło udział 109 respondentów (w tym uczniowie, wychowawcy oraz pedagodzy szkolni). Badania zostały przeprowadzone za pomocą ankiety dla wychowawców, wywiadu dla pedagogów oraz testu socjometrycznego dla dzieci. Grupę badawczą stanowiły osoby z czterech szkół podstawowych: dwie szkoły w Krakowie oraz w Sopotni Małej i Sopotni Wielkiej.Na podstawie przeprowadzonej analizy empirycznej stwierdzono że w środowisku wiejskim jest więcej dzieci nieśmiałych niż na terenie miejskim. Życie w środowisku hermetycznym, duża kontrola społeczna, brak dostępu do ośrodków kulturowych – to wszystko może skutkować pojawieniem się symptomów nieśmiałości wśród najmłodszych.