Tytuł pozycji:
Movie distributors on the polish market - program policies, types, tasks
This paper explores polish movie distribution market and characterizes its historical, law and organizational aspects. The purpose is to describe the structure of this market and analyze different program policies depending on type of entrepreneur (major or indie distributor). Taking into account various factors influencing one’s strategies, I assume there is one main factor, namely the financial profit. There was an analysis conducted, exploring various academic papers. I also enquired the polish market and analyzed available data. It was proved that the economical factors are the most influential factors. It was also specified list of various macro-economical factors affecting program policies, both corporate and independent.
Przedmiotem pracy jest polski rynek dystrybutorów filmowych, który został scharakteryzowany pod względem historycznym oraz prawno-organizacyjnym. Celem jest określenie struktury rynku dystrybucji i analiza polityki programowej różnych typów dystrybutorów wraz z kształtującymi ją czynnikami. Za tezę przyjęto istnienie różnorodnych czynników wpływających na kształt strategii przyjmowanych przez dystrybutorów filmowych, szczególnie zaś wysoki wpływ czynników ekonomicznych. Przeprowadzono analizę tekstów naukowych, danych rynkowych oraz polskiego rynku. Dowiedziono, że głównym czynnikiem determinującym strategię dystrybutora jest sfera ekonomiczna. Wyszczególniono także szereg innych makroekonomicznych czynników wpływających na politykę programową dystrybutorów korporacyjnych i niezależnych.