Tytuł pozycji:
Non-verbal communication in Polish television talk show subjected to the process of the tabloidization illustrated with an example of the ‘Kuba Wojewódzki’ - TVN and ‘Lubię to!’ – TVP1
Niniejsza praca podejmuje problematykę komunikacji niewerbalnej, która jest niezwykle ważnym elementem każdej komunikacji interpersonalnej. To dzięki gestom, mimice twarzy czy postawie ciała można poznać intencje drugiej osoby. Jednak, by to trafnie zrobić, należy wziąć pod uwagę kontekst kulturowy, społeczny oraz inne czynniki, które w danym momencie mogą odgrywać istotną rolę.W owej pracy badacz skupił się na komunikacji pozawerbalnej prezentowanej przez dwóch dziennikarzy popularnych polskich talk show – Kuby Wojewódzkiego oraz Piotra Kędzierskiego. Zarówno gospodarz programu „Kuba Wojewódzki”, jak i prowadzący „Lubię to!”, skrupulatnie wykorzystują język ciała poprzez liczne gesty oraz skracanie dystansu ze swoimi rozmówcami. Do takich wniosków doszedł badacz, po uprzednim przeanalizowaniu kilku wybranych przez siebie odcinków talk show „Kuba Wojewódzki”, emitowanego na antenie Polsatu i TVN-u, a także „Lubię to!” nadawanego w TVP1. W tym celu posłużono się analizą treści przekazów audiowizualnych.
This master’s thesis presents the issue of non-verbal communication, which is very important element in any interpersonal communication. You can get to know intensions of the other people through their gestures, facial expression or body posture. However, to do this in the right way, it is recommended you to do consider the cultural and social context and other factors, which may play an important role in the right moment.In this MA thesis a researcher focused on non-verbal communication presented by two journalists of the popular talk show in Poland – Kuba Wojewódzki and Piotr Kędzierski. Both: the host of the program ‘Kuba Wojewódzki’, as well as the host of ‘Lubię to!’ - use body language through numerous gestures and shortening the distance with their interlocutors. The author of this MA thesis came to the similar conclusion by analyzing several episodes of the show ‘Kuba Wojewódzki’, broadcasted in the channels: Polsat and TVN and ‘Lubię to!’ broadcasted in channel: TVP1. For that purpose, contents of the audiovisual messages have been analysed.