Tytuł pozycji:
Wybrane świątynie doryckie i ich dekoracja architektoniczna na terenie Wielkiej Grecji i Sycylii.
Kolonizacja Wielkiej Grecji i Sycylii, wpłynęła nie tylko na poprawę życia w macierzystych miastach, ale także na kulturę, sztukę oraz architekturę. Koloniści wyruszający z oikistesem na czele, aby zasiedlić nowe ziemie, przenosili do nowych poleis wierzenia i tradycje z Grecji Właściwej. Kolonizacja zachodu przyczyniła się do rozpowszechnienia stylu doryckiego, a także jego ewolucji. Zachodnie doryckie świątynie, które w niektórych przypadkach łączą styl dorycki z jońskimi dekoracjami, są jednymi z lepszych przykładów architektury świątynnej. To przykład innowacji i wprowadzanych zmian; swoistych dostosowań, a także nowych elementów w budowie, których nie spotyka się w macierzystych świątyniach (czego przykładem mogą być np. klatki schodowe umieszczane w przedsionkach). Zachowane w stanie lepszym, niż w Grecji Właściwej, ukazują piękno i monumentalność surowego porządku doryckiego i chociaż ich dekoracje w większości przypadków nie przetrwały wcale, to zachowane przykłady nie odbiegają swym kunsztem i tematyką od tego, co jest nam znane z Grecji.
The colonisation of Magna Graecia and Sicily not only affected the improvement of lives in native cities, but also their culture, art, and architecture. The settlers setting out with oikistes as their leader to colonise new lands, transferred their beliefs and traditions from mainland Greece to new poleis. Colonisation of the West contributed to the prevalence of the Doric style, and its evolution. West Doric temples, which in some cases combined Doric style with Ionic decorations, are one of the best examples of temple architecture. They are an example of innovation and changes in architecture, specific adjustments as well as new elements in the constructions which are not found in native temples (as exemplified for example by staircases placed in pronaoi). Preserved in a better state than in Greece, these temples show the beauty and monumentality of the raw Doric order, and although the décor did not endure in most cases, those we know about are equal in their craftsmanship and do not differ thematically from what is known to us from Greece.