Tytuł pozycji:
Adaptacja dzieci 5-cio i 6-cio letnich do warunków szkolnych na przykładzie wybranych szkół z terenu Gminy Chełmiec i Korzenna
Edukacja przedszkolno-wczesnoszkolna, określana mianem nauczania początkowego stanowi pierwszy etap edukacji dziecka w Polsce. Podjęcie nauki szkolnej oznacza dla dziecka start w nowe stadium życia, które wiąże się z pokonaniem wielu napotkanych trudności. W pierwszej części mojej pracy wyjaśniłam pojecie adaptacji opisywane przez różnych autorów, skupiłam się nad charakterystyką rozwoju dziecka w wieku 5 i 6 lat, oraz opisałam czynniki wpływające na proces adaptacji dziecka do warunków szkolnych. Szczegółowo opisałam rolę szkoły oraz rodziny w procesie ułatwienia dziecku adaptacji, jaki i przedstawiłam różnego rodzaju zaburzenia trudności występujące u dzieci w klasie „0”. Na potrzebę mojej pracy dokonałam przeglądu badań z zakresu adaptacji. W drugiej części przedstawiłam cel i przedmiot badań, metody techniki i narzędzia badawcze. Opisałam szczegółowo organizację i przebieg badań, jak i dokonałam charakterystyki grupy badawczej. W ostatniej części mojej pracy przedstawiłam prezentację i analizę przeprowadzonych wyników badań.Wybierając jako temat swojej pracy: „ Adaptacja dzieci 5cio i 6cio letnich do warunków szkolnych na przykładzie szkól z terenu gmin Chełmiec i Korzenna”. sugerowałam się ważnością tych zagadnień dla mnie jako pedagoga i wychowawcy, który w sposób bezpośredni spotyka się z problemami współczesnej rodziny i każdego dziecka oddanego pod opiekę na czas nauki w szkole.
Pre-school education is the first step in the education of children in Poland called the “initial teaching”. For children going to school is a new stage of life associated with overcoming many difficulties.In the first part of my work, I explained the concept of adaptation described by some authors. I focused on the characteristics of the progress of a child aged 5 and 6 years and I described the factors affecting the process of adapting the child to the school’s conditions. I described the important role of the family and the school to facilitate adaptation. I presented various problems and disorders of children "0" class. I considered research of adaptation for theme of my work.In the second part of my work I presented the purpose and object of study, methods, techniques and research instruments. I described in detail the organization and the course of study and described the research group.In the last part of my work, I introduced own research with thoroughgoing analysis. I chose the theme of my work bearing in mind important reasons. Firstly, for me as a teacher and educator are important problems of the modern family and every child who is under my protection.