Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Health education in the area of feeding third classes pupils (based on research made in several primary schools in the district of Nowy Sącz)

Tytuł:
Health education in the area of feeding third classes pupils (based on research made in several primary schools in the district of Nowy Sącz)
Edukacja zdrowotna w zakresie żywienia uczniów klas trzecich (na podstawie badań w wybranych szkołach powiatu nowosądeckiego)
Autorzy:
Orłowska, Anna
Słowa kluczowe:
edukacja zdrowotna, żywienie, dzieci, zdrowie, nawyki żywieniowe
health education, nutrition, children, health , eating habits
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of the researches is a health education in the area of feeding pupils in chosen primary schools in the district of Nowy Sącz. During researches 6 primary schools from countryside and cities, 199 third class pupils, 6 teachers, 6 primary schools’ directors, 6 cleaners from school’s shops and 100 parents were examined. The goal of the researches was cognition and description realization of the health education in the area of feeding pupils from primary schools due to core curriculum, preparation of the faculty to realization the health education in the area of feeding, cognition activities of parents in regard to their children in the area of health education.To collect the most important information about the health education in the area of feeding I used a written questionnaire intelligence’s questionnaire.Results of the researches. All examined primary schools realize the health education in the area of feeding in accordance with core curriculum. Schools provides meetings for the parents, invites specialists and use two the most popular in Poland education programs, which are referred to all third class pupils. Moreover schools cooperate with another agencies and institutions. In 5 schools are school’s shops in which mostly: sweets, sodas and fast foods are sold. Directors, parents, and the agent have the influence on food articles which are sold in the shops. The research indicated that teachers haven’t property qualifications to lead the health education classes, haven’t additional courses and trainings. However they prepare yearly plan from the area of health education, they check the progress of pupils’ achievements and use health education literature. The results have shown that half of the parents give their children money for shopping in the shops, and the same number of parents don’t know which products are bought. 92 of the parents confirm that their children eat the first breakfast at home, and take the second breakfast to the school with them. The fact that children eat little of food and vegetables, drink too little of beverages and eat too little of meals during the day is warring. Parents talk with children about eating, encourage them to read education books about feeding, take them for shopping food, prepare common meals and spend free time actively.

Przedmiotem badań jest edukacja zdrowotna w zakresie żywienia uczniów w wybranych szkołach podstawowych powiatu nowosądeckiego. Badaniem objęto 6 szkół podstawowych wiejskich i miejskich, 199 uczniów klasach III, 6 nauczycieli, 6 dyrektorów szkół podstawowych, 6 osób sprzedających w sklepikach szkolnych, oraz 100 rodziców. Celem badań było poznanie i opis realizacji edukacji zdrowotnej w zakresie żywienia uczniów szkół podstawowych zgodnie z podstawą programową, przygotowanie kadry nauczycielskiej do realizacji edukacji zdrowotnej w zakresie żywienia, poznanie działań rodziców względem swoich dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej.Do zebrania istotnych informacji dotyczących edukacji zdrowotnej w zakresie żywienia posłużył mi kwestionariusz ankiety pisemnej i kwestionariusz wywiadu.Wyniki badań. Wszystkie badane szkoły podstawowe realizują edukację zdrowotną w zakresie żywienia zgodnie z podstawa programową. Szkoły prowadzą spotkania dla rodziców, zapraszają specjalistów, oraz korzystają z dwóch najpopularniejszych w Polsce programów edukacyjnych którymi objęci są wszyscy uczniowie klas III. Ponadto szkoły współpracują z innymi placówkami i instytucjami. W 5 szkołach funkcjonują sklepiki szkolne, w których sprzedaje się przede wszystkim: słodycze, napoje gazowane i fast foody. Wpływ na artykuły spożywcze sprzedawane w sklepikach mają dyrektorzy, rodzice i ajent. Badania wykazały, że nauczyciele nie posiadają odpowiednich kwalifikacji do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej, nie mają dodatkowych kursów i szkoleń. Jednak przygotowują roczny plan z zakresu edukacji zdrowotnej, sprawdzają postępy osiągnięć uczniów i korzystają z literatury poświęconej edukacji zdrowotnej. Wyniki badań wykazały, że połowa rodziców daje swoim dzieciom pieniądze na zakupy w sklepiku szkolnym, i tyle samo rodziców nie wie na jakie produkty są wydawane. 92 rodziców potwierdza, że dzieci zjadają I śniadanie w domu i zabierają ze sobą do szkoły II śniadanie. Niepokojący jest fakt, iż dzieci spożywają mało owoców i warzyw, piją za mało napojów spożywają małą ilość posiłków w ciągu dnia. Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat odżywiania się, zachęcają dzieci do korzystania z książeczek edukacyjnych o tematyce żywienia, zabierają dzieci na zakupy żywności, przygotowują wspólnie posiłki, a wolny czas spędzają aktywnie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies