Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teatr Maska - instytucja zaangażowana społecznie

Tytuł:
Teatr Maska - instytucja zaangażowana społecznie
Maska Theater - socially engaged institution.
Autorzy:
Dul, Joanna
Słowa kluczowe:
INSTYTUCJA PUBLICZNA – TEATR LALEK – TEATR MASKA – RZESZÓW – ZARZĄDZANIE
MANAGMENT – MASKA THEATER – PUBLIC INSTITUTION – PUPPET THEATER
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca opisuje pokrótce historię teatrów lalek największych europejskich państw, tj. Anglia, Niemcy, Włochy oraz tradycję teatralną miasta Rzeszowa. Ponieważ jest to bardzo bogata historia postanowiłam pokazać najważniejsze momenty każdej epoki. Jest to punkt wyjścia dla bardziej szczegółowych rozważań na temat samego Teatru Maska. Maska jest jedynym na Podkarpaciu teatrem lalek. Funkcjonuje on już ponad pięćdziesiąt lat. Z biegiem czasu coraz bardziej się rozwija i angażuje w życie kulturalne Rzeszowa. W pracy opisałam wymiar organizacyjny tej instytucji. Pokazałam jej strukturę, przeanalizowałam ofertę, proces zarządzania, finanse Maski oraz działania promocyjne. Interesujące jest również zaangażowanie Teatru w życie lokalne. Są to inicjatywy, które wychodzą poza podstawowe ramy działalności teatrów. Maska organizuje i współorganizuje liczne festiwale w Rzeszowie, które animują życie mieszkańców. Ponadto angażuje się w działalność filantropijną. Z kolei, poprzez Maskaradę - Festiwal Ożywionej Formy oraz działającą od początku bieżącego roku Scenę dla Dorosłych, pokazuje Rzeszowianom, że teatr lalek nie jest zarezerwowany tylko dla dzieci. Ponieważ w swojej pracy skupiałam się na konkretnej instytucji jaką jest Teatr Maska, postanowiłam posłużyć się metodą monograficzną. Dzięki niej zgłębiałam kolejno wyodrębnione wcześniej cechy, struktury Maski. Ponadto, metoda ta miała na celu opisanie systemu zarządzania i całość organizacji. Pozwoliła mi również na opisanie zjawiska, które mnie interesowało w dosyć szerokim kontekście. Umożliwiło to wgłębienie się w jego istotę. Jak w każdej metodzie badań, nie byłam w stanie ograniczyć się do jednej techniki badań. Tak oto w swojej pracy stosowałam również badanie dokumentacji Teatru Maska, co pozwoliło mi usystematyzować pewne formalne kwestie. Ponadto, kiedy tylko zdecydowałam, że przedmiotem moich badań będzie właśnie ten konkretny teatr, postanowiłam baczniej obserwować jego działania na terenie Rzeszowa. A podczas samego pisania pracy, przydatne okazały elementy obserwacji uczestniczącej oraz wywiady. Praca ta miała na celu ukazanie zmian jakie zaszły przez lata w Teatrze Maska oraz jak wpłynęły one na jego obecne funkcjonowanie. Zależało mi również na tym, żeby pokazać z jakimi problemami zmagają się instytucje publiczne. Chciałam też przypomnieć i przybliżyć nieco zapomniany przez wszystkich teatr lalek, który dobie cyfryzacji i digitalizacji wydaje się być nieatrakcyjną zaszłością dawnych lat. Niekoniecznie tak musi być i to właśnie pokazuje rzeszowska Maska.

This study describes briefly the history of puppet theater major European countries such as England, Germany, Italy and the theatrical tradition of Rzeszów. Because this is a very rich history I decided to show highlights of every age. This is the starting point for a more detailed discussion about the Mask Theatre.The Maska Theatre is the only Carpathian puppet theater. It operates more than fifty years. Over time, more and more developing and engaging in the cultural life of Rzeszow. I decided to describe the organizational dimension of the institution. I showed her the structure, analyzed the bid process management, theaters finance and promotional activities.Also, very interesting is the Theater involvement of local life. These are initiatives that go beyond the basic framework of the activities of theaters. Mask organizes and co-organizes numerous festivals in Rzeszów, which animate the lives of the residents. They also are involved in philanthropic activities. On the other hand, by Masquerade - Festival of Lively Forms and acting since the beginning of the scene for Adults, shows residents of city that puppetry is not reserved only for children.Because I has focused on the specific institution that is the Theatre Mask, I decided to use the monographic method. It helps me to successively explored previously extracted features, structures of Mask. This method was to describe the management and the entire organization too. It let me also to describe the phenomenon that I was interested in a fairly broad context. This allowed a recess in its essence. As with any method of research, I could not be confined to research only one techniques. In my work I`ve been using the documentary from Maska Theater, which allowed me to systematize some formal issues. Moreover, as soon as I decided that the subject of my research will be that theater, I decided to observe more closely his actions in Rzeszow. And while I working, I have found the elements of participant observation and interviews.This work aimed to show the changes that have taken place over the years at the Theatre Mask, and how they affected his current functioning. I also wanted to show what problems facing public institutions. I also wanted to remind a bit forgotten all puppet theater because in the era of digitization and digitization they seems to be unattractive legacy of the past. Is not necessarily and it shows Maska Theater.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies