Tytuł pozycji:
Internet a branża muzyczna, korzyści i zagrożenia płynące z rozpowszechnienia się Internetu w realiach polskiej fonografii
The aim of this master's thesis is to find out whether people who download music are also active participants in the cultural life besides the cyberspace. Furthermore, it will be discussed, how the Internet has influenced the development of the music industry. In order to achieve that, a group of 100 Internet users, who use social networks on a daily basis, as well as 9 representatives of different types of music, have filled out a surveyed. The purpose of the research was to check, how the same portals are used by musicians and their fans, whether artists are aware of their listeners’ expectations and how well the internet users know the rules and regulations applicable in the Internet.The findings show that it is hard to imagine the promotion of music without the Internet. However, both the artists and their fans are present a different point of view on the promotion of music. Furthermore, it has been proved that the majority of Internet users are unaware of copyright.
Celem pracy jest zbadanie czy osoby, które pobierają muzykę z sieci, czynnie uczestniczą w życiu kulturalnym poza cyberprzestrzenią. Ponadto sprawdzone zostanie, w jaki sposób rozkwit Internetu wpłynął na rozwój branży muzycznej. Dla osiągnięcia tego celu poddano badaniom ankietowym grupę 100 internautów, którzy na co dzień korzystają z serwisów społecznościowych, jak również przeanalizowano kwestionariusze uzupełnione przez 9 przedstawicieli środowiska artystycznego tworzących różnego rodzaju muzykę rozrywkową. Badania miały sprawdzić, w jaki sposób te same portale wykorzystywane są przez muzyków oraz ich fanów, w jakiej mierze artyści świadomi są oczekiwań jakie stawiają przed nimi ich słuchacze oraz w jakim stopniu internauci orientują się w prawach obowiązujących w Internecie.Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że Internet jest medium, bez którego trudno wyobrazić sobie promocję muzyki, jednak inaczej tę promocję widzą twórcy, a inaczej ich fani. Ponadto dowiedzione zostało, że świadomość łamania majątkowych praw autorskich przez internautów jest znikoma.