Tytuł pozycji:
Constitutional identity of European Unions member states before and after Treaty of Lisbon entered into force
Niniejsza praca jest próbą przedstawienia i opisania kocepcji tożsamości konstytucyjnej, jej rozumienia w świetle przepisów traktatowych Unii Europejskiej i wyroków sądów konstytucyjnych wybranych przeze mnie państw członkowskich Unii.Rozdział pierwszy zawiera zarys historyczny i pobieżnie opisanie początków Unii Europejskiej. Rozdział ten zawiera też opis samej koncepcję tożsamości konstytucyjnej. Przedstawiłem też orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości poruszające tą kwestię. Rozdział drugi został poświęcony przedstawieniu grupy państw wskazujących granicę przekazania kompetencji na rzecz Unii Europejskiej i jej organów. Do tej grupy zaliczyłem Republikę Federalną Niemiec, Rzeczpospolitą Polską i V Republikę Francuską. Omówiłem najważniejsze wyroki sądów konstytucyjnych lub ich odpowiedników. Uznałem, że należy wydzielić drugą grupę państw i dlatego też w rozdziale trzecim opisałem grupę państw akceptującą przekazanie kompetencji z pewnymi zastrzeżeniami.Po przeanalizowaniu wyroków sądów konstytucyjnych państw Unii zdecydowałem się zaliczyć do tej grupy Republikę Czeską i Słowację. Rozdział ten zawiera szczegółową analizę najważnieszych wyroków sądów tych państw oraz źródła ich tożsamości narodowej i konstytucyjnej. Ostatni, czwarty rozdział zawiera podsumowanie i wyciągnięte przeze mnie wnioski dotyczące ochrony tożsamości narodowej przez Unię Europejską i jej organy oraz kwestię dalszej integracji krajów Europy w ramach struktur unijnych.
This thesis is an attempt to present and describe the concept of constitutional identity, its meaning in the light of treaties and various constitutional courts sentences.The first chapter contains a brief description of the beginnings of European Union and the concept of constitutional identity itself. I also presented sentencing of the European Court of Justice concerning this matter..The second chapter focuses on the group of countries pointing out the restrictions concerning “leasing” the competences to European Union and its organs. In this group I included Germany, Poland and France. The third chapter has a detailed analysis concerning the second group of states- those accepting the “leasing” of the competences to European Union with only a few limitations. Unlike the first group, none of the countries in this group decided to describe the core of their constitutional identity, deeming the European regulations sufficient in this regard. The last, fourth chapter is a summary and contains my conclusions.