Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kult dynastii julijsko-klaudyjskiej na przykładzie Sebasteionu w Aphrodisias.

Tytuł:
Kult dynastii julijsko-klaudyjskiej na przykładzie Sebasteionu w Aphrodisias.
The Imperial Cult of Julio-Claudian Dynasty based on the example of Sebasteion at Aphrodisias
Autorzy:
Jellonek, Szymon
Słowa kluczowe:
Kult cesarski, dynastia julijsko-klaudyjska, Sebasteion, Aphrodisias, relief.
Imperial Cult, Julio-Claudian Dynasty, Sebateion, Aphrodisias, relief.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przemiany, które zaszły wraz z wykrystalizowaniem się nowej formy władzy za panowania Oktawiana Augusta dotyczyły wszystkich dziedzin życia ludzi żyjących w tamtych czasach, takich jak kultura, religia, czy społeczeństwo.System stworzony przez pierwszego princepsa był kontynuowany przez jego bezpośrednich następców, jak i późniejszych cesarzy wywodzących się z innych dynastii.Dzięki nowemu systemowi władzy rodzina julijska (gens Iulia), a także klaudyjska (gens Claudia) zostały połączone i wywyższone ponad inne. Dzięki Oktawianowii dokonano konsekracji (consecratio) pierwszego Rzymianina, czyli Juliusza Cezara czczonego jako Divus Iulius. Sam twórca pryncypatu mógł się od tego czasu tytułować jako Divi Flilius, co również wyniosło go ponad zwykłych śmiertelników. August dążył również do swojej deifikacji co stało się po jego śmierci za panowania jego następcy Tyberiusza. Kolejnymi członkami dynastii julijsko-klaudyjskiej, którzy dostąpili tego zaszczytu zostali: Julia Druzylla, Liwia, Klaudiusz, Poppea Sabina i Klaudia(córka Nerona i Poppei).Na terenie całego cesarstwa możemy znaleźć ślady kultu cesarskiego. We wschodniej części imperium czczono nie tylko oficjalnie deifikowanych przez senat członków panującej dynastii, ale również tych, którzy tej godności nie dostąpili. Również nazewnictwo i tytuły przyznawane w szeroko pojętym greckim świecie były różne od tych przyznawanych w Rzymie.Dobrym przykładem wschodniego modelu kultu cesarskiego jest Sebasteion w Aphrodisias. Został zbudowany w okresie pomiędzy panowaniem Tyberiusza, a Nerona. Wzniesiony został dla cesarzy dynastii julijsko-klaudyjskiej, w podzięce za rozwój jaki spotkał miasto od czasu przejęcia władzy przez Oktawiana. Kompleks składał się z propylonu, drogi procesyjnej otoczonej dwoma portykami i świątyni. Trzy piętrowe portyki wyposażone były w reliefy o różnej tematyce. Środkowe piętro portyku północnego zawierało personifikacje prowincji i ludów. Natomiast piętro drugie, najprawdopodobniej reliefy imperialne i allegorie. Portyk południowy składał się z reliefów zawierających mity greckie, lokalne i rzymskie i to co najistotniejsze dla tej pracy reliefy o tematyce cesarskiej. Reliefów cesarskich zachowało się trzynaście. Jeden z portyku północnego i dwanaście z południowego. Są to: Neron i Agrypina Młodsza (portyk północny); August, Nike i trofeum; Cesarzowa składająca ofiarę(Liwia?); Książe jako Dioskur(x2); Klaudiusz i Agrypina Młodsza; Neron i Armenia; Klaudiusz i Brytania; Tyberiusz z jeńcem; Cesarz z Senatem/Ludem i trofeum; Para ksiażąt; Neronz jeńcem; Klaudiusz jako pan Lądu i Morza.

Transformations, that took place during the creation of new form of rule by Octavian Augustus involved every part of human life. It concerned culture, religion and social life.The system created by the first emperor was continued by his direct successors, and even by the later emperors of different dynasties.The new structure of power caused the fussion of Julian family (gens Iulia) and Claudian family (gens Claudia). It also gave them the increase of importance.Through Octavian the first Roman citizen had been consecrated: Julius Ceasar. He had been obtained the official cult as Divus Iulius. Octavian began to called himself as son of the God (Divi Filius). He became more divine than human. August also sought to acquire deification, and he did after his death, he was consecrated by Roman Senate soon after his funeral. The other members of Julio-Claudian family who had been consecrated were: Julia Drusilla, Livia, Claudius, Poppea Sabina and Claudia(daughter of Nero and Poppea Sabina).The imperial cult was widespread throughout the whole empire. In the eastern provinces of Imperium Romanum were worshipped not only the officially deificated members of reigning dynasty, but even the other members. The naming and titles were different in Greek part of empire.The interesting example is the Sebasteion at Aphrodisias. The complex was built between the Tiberius and Nero rules. The sancuary was erected for the emperors of Julio-Claudian dynasty as thanksgiving for the prosperity of the city that began at the time of Augustus. The structure was consisted of propylon, processional route surrounded by two porticoes and the temple. The three-storey porticoes contained reliefs with various themes. The mid storey of north porticoe was decorated with personifications of provinces. The third storey probably, contained the allegorias and imperial reliefs. The themes of south porticoe was Greek, Roman and local myths. The other motif of the south porticoe was the presentation emperors, what is the most important for this thessis. Thirteen imperial reliefs have been excavated. One from north porticoe and twelve from south porticoe: Nero and Agrippina the Younger(north porticoe); Augustus, Nike and trophy; The sacrificing Empress (Livia?); Prince as Dioscuri (x2); Claudius and Agrippina the Younger; Nero and Armenia; Claudius and Britannia; Tiberius with captive; Emperor with Senate/People and trophy; Two Princes; Nero with captive; Claudius as the Master of Land and Sea.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies