Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The cooperation of family with school in perspective of public and privat education.

Tytuł:
The cooperation of family with school in perspective of public and privat education.
Współpraca rodziny i szkoły w szkolnictwie publicznym i niepublicznym
Autorzy:
Kałuża, Justyna
Słowa kluczowe:
formy współpracy, zaangażowanie, stosunki rodzic- szkoła
parents-school relations, engagement, forms of cooperation
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Współpraca rodziny i szkoły jest zagadnieniem, które może być rozważane z perspektywy rodziców, nauczycieli czy środowiska lokalnego. Każdy z wymienionych podmiotów posiada swoiste spojrzenie na wymiar, w jakim ta współpraca miałaby przebiegać. W niniejszej pracy przedstawiony został zakres współpracy dwóch szkół podstawowych reprezentujących szkolnictwo publiczne i niepubliczne. Cel pracy: Celem pracy jest określenie poziomu i zakresu współpracy rodziców i szkoły na szczeblu szkoły podstawowej.Materiały i metody badawcze: Grupę badawczą stanowili rodzice, nauczyciele oraz dyrekcja szkoły publicznej i niepublicznej. W badaniach została zastosowana ankieta własna skierowana do nauczycieli oraz rodziców, wywiad skategoryzowany z dyrekcją szkoły, Inwentarz Praktyki Szkolnej wg L. J. Stinnette, K. Peterson, P. Hallinger (tłum. Z. B. Gaś) oraz analiza dokumentacji szkolnej.Wyniki: Współpraca rodziny ze szkołą jest doceniana przez dyrekcję każdej z badanych szkół szkoły, nauczycieli oraz rodziców.W opinii zarówno rodziców jak również nauczycieli współpraca na lini rodzic – szkoła przybiera następujące formy: udział rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych, opieka w czasie wycieczek i dzielenie się swoja wiedzą. Badania wskazały brak współpracy z rodzicami, jeżeli chodzi o opiniowanie dokumentacji i planów szkolnych w placówce niepublicznej. Rodzice ze szkoły publicznej oceniają swoje kontakty z wychowawca klasy niżej niż ma to miejsce w szkole niepublicznej. Jeżeli chodzi o pozostałych nauczycieli zostali oni ocenieni w różnym stopniu na pięciostopniowej skali w szkole publicznej, natomiast w drugiej ze szkół był to w znacznej większości wynik na poziomie czteryZaangażowanie szkoły w relację ze społecznością lokalną zostały docenione przez środowisko szkoły niepublicznej.Wnioski: We współprace rodziny i szkoły zaangażowani są bardziej rodzice ze szkoły niepublicznej niż szkoły publicznej.

Introduction: The cooperation of family and school is the issue, that may be considered by parents teachers and local community. Each of mentioned subjects has its own opinion about that, how that cooperation should look like. In this thesis I want to show, the field of cooperation between two primary shools; privat and public school.Aim: The aim of this thesis is defining the level and field of coooperation between parents and school on a level of primary school.Educational aids and research methods: The research group contained parents, teachers and managments of public and privat school. There was own questionnaire, addresed to parents and teachers, used in this research. The research also involves the interview with school principals, Leadership practices checklist by L. J. Stinnette, K. Peterson, P. Hallinger tranlated by Z. B. Gaœ and school"s documentary analysis.Results: The cooperation between family and school is appreciated by schools management, parents and teachers.In parents and teachers opinion, the school-parents cooperation is: parents taking part in school and class celebrations, childrean supervising on school trips and sharing their knowledge. Research showed a lack of cooperation with parents in issue of giving an opinion about documentary and school plans in privat institution. Public school parents rate their contact with class educators as it's worse than in privat school. While refering to the other teachers, they were rated with different notes in five degree scale in public school when in privat school they mostly get note: four. The school's engagement in relations with local community is appreciated by privat school community.Conclusions: Parents from privat schools are more engaged in cooperation between parents and school than parents from public schools.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies