Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Lęk społeczny u młodzieży i jego korelaty

Tytuł:
Lęk społeczny u młodzieży i jego korelaty
Social anxiety among adolescents and its correlates.
Autorzy:
Michalik, Marta
Słowa kluczowe:
social anxiety, shyness, anxiety – trait, emotional intelligence, parental attitude
lęk społeczny, nieśmiałość, lęk – cecha, inteligencja emocjonalna, postawy rodzicielskie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this master’s thesis was to investigate the relationship between adolescents’ social anxiety and subjective and environmental factors, which could influence on its development and intensity.The study involved 53 students of first year of high school (36 girls, 17 boys). To evaluate the level of social anxiety the Polish adaptation of „The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents” (Olivares, Sanchez-Garcia, Lopez-Pina, 2009) was used. One of the scales: Anxiety – trait of State - Traite Anxiety Inventory for Children by Spielberger was used to evaluate the anxiety – trait. Two-dimensional Inventory of Emotional Intelligence by Matczak & Jaworowska and The Emotional Intelligence Scale – Faces by Matczak et al.were used to evaluate the emotional intelligence. The parental attitudes were examined with questionnaires: “My Mother” and “My Father” by Plopa. The results of this study confirmed the positive relationship between social anxiety and anxiety – trait. The hypothesis about gender differences was confirmed too. The attitude of autonomy emerged to be related to the level of social anxiety. The relationship between social anxiety and emotional intelligence was not confirmed.

W niniejszej pracy podjęto się sprawdzenia związków lęku społecznego u młodzieży z czynnikami podmiotowymi oraz środowiskowymi, które mogą wywierać wpływ na jego rozwój a także natężenie.Przebadano grupę 53 uczniów pierwszych klas liceum ogólnokształcącego (36 dziewcząt, 17 chłopców). W celu oceny poziomu lęku społecznego posłużono się kwestionariuszem Skala Lęku Społecznego dla Dzieci i Młodzieży - Liebovitza, który jest przetłumaczoną na język polski wersją, „The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents” (Olivares, Sanchez-Garcia, Lopez-Pina, 2009). Do oceny poziomu lęku - cechy użyto skali Lęk - cecha z Inwentarza Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (STAI-C) Spielbergera. W celu dokonania pomiaru inteligencji emocjonalnej posłużono się Dwuwymiarowym Inwentarzem Inteligencji Emocjonalnej DINEMO autorstwa Matczak i Jaworowskiej (2006) oraz Skalą Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T (Matczak, Piekarska i Studniarek, 2005). W ocenie postaw rodziców wobec dzieci wykorzystano kwestionariusze: „Mój Ojciec” i „Moja Matka” Plopy (2011). Wyniki badań pozwoliły na potwierdzenie hipotezy dotyczącej związku poziomu lęku społecznego z lękiem jako cechą oraz hipotezy dotyczącej różnic międzypłciowych. Zaobserwowano także współwystępowanie lęku społecznego z postawą autonomii. Nie potwierdzono natomiast związku lęku społecznego z inteligencją emocjonalną.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies