Tytuł pozycji:
Democratic standards in the constitutional system of the Polish-Lithuanian Commonwealth
Speaking about the origins of constitutionalism , most people think of the United States of America and their struggle for independence and considered the first modern constitution in force with a number of amendments to this day. As many think of France, the destruction of the Bastille and the Great Revolution . It was only in the third place , if at all , someone mentions the Constitution 3 May. There will also voices talking about earlier cases , such as even the Mayflower Compact.Meanwhile , beginning with a discussion about the origins of constitutionalism , should be traced to their equally strongly in the Polish -Lithuanian political thought and practice . While in the above- mentioned French king had absolute power in the Polish-Lithuanian Commonwealth there was a right that must be followed . There was here one of the most developed in Europe, parliaments and political system was based on the documents of the features and functions similar to those of modern constitutions .You should not uncritically glorify thePolish-Lithuanian Commonwealth. Keep in mind the disadvantages of the liberum veto or excessive decentralization of decision-making leading to inertia , but you should not forget the positive elements , such as the very early development of constitutionalism , the high identity and political culture that developed system of local government .Therefore, the thesis of my work is as follows: Polish-Lithuanian Commonwealth system as a prototype of many modern principles of government .To investigate this issue , look at the constitution of the Polish-Lithuanian Commonwealth, and in fact its brightest part, from the perspective of today . Historical knowledge supported by modern doctrine of constitutional law and political culture research in order to best demonstrate innovation, and sometimes even futurism some solutions prevailing in the Polish-Lithuanian Commonwealth.Addressed in the work material is composed of three main parts: discuss the constitutional status documents (according to the modern understanding of the term) , analysis of selected principles of constitutional rights and duties of citizens and to explore the principles of government that affect the state system . Selection these principles and the documents were made on the basis of value due to the development of modern constitutionalism and democracy. Dividing line define two events of fundamental importance : the creation Polish-Lithuanian Commonwealth in 1569 and the symbolic beginning of the end , the first use of the liberum veto by Wladyslaw Siciński in 1652 .
Mówiąc o początkach konstytucjonalizmu, większości osób na myśl przychodzą Stany Zjednoczone Ameryki, ich walka o niepodległość oraz uważana za pierwszą współczesna konstytucja, obowiązująca z licznymi poprawkami do dziś. Równie wielu pomyśli o Francji, zburzeniu Bastylii i Wielkiej Rewolucji. Dopiero na trzecim miejscu, o ile w ogóle, wspomni ktoś Konstytucję 3. Maja. Pojawią się również głosy mówiące o sprawach wcześniejszych, takich jak chociażby Mayflower Compact.Tymczasem, rozpoczynając dyskusję o początkach konstytucjonalizmu, powinniśmy doszukiwać się ich równie usilnie w polsko-litewskiej myśli i praktyce politycznej. W czasie, gdy w wyżej wspomnianej Francji król posiadał władzę absolutną, w Rzeczpospolitej Obojga Narodów istniało prawo, którego musiał bezwzględnie przestrzegać . Istniał tutaj jeden z najlepiej rozwiniętych w Europie parlamentów, a ustrój państwa oparty był na dokumentach o cechach i funkcjach zbliżonych do współczesnych konstytucji.Nie należy bezkrytycznie gloryfikować I Rzeczypospolitej. Trzeba pamiętać o wadach liberum veto czy nadmiernej decentralizacji prowadzącej do bezwładu decyzyjnego, jednak nie powinno się także zapominać o elementach pozytywnych, takich jak bardzo wczesny rozwój konstytucjonalizmu, wysoka tożsamość i kultura polityczna czy rozwinięty system samorządowy. W związku z powyższym teza mojej pracy jest następująca: ustrój Rzeczpospolitej Obojga Narodów jako pierwowzór wielu nowożytnych zasad ustrojowych. Aby zbadać ten temat, spojrzano na ustrój Rzeczpospolitej Obojga Narodów, a właściwie na jej najjaśniejsze strony, z perspektywy współczesnej. Wiedzę historyczną poparto współczesną doktryną prawa konstytucyjnego i badaniami nad kulturą polityczną, aby jak najlepiej pokazać nowatorstwo, a niekiedy wręcz futuryzm niektórych rozwiązań panujących w I RP. Poruszona w pracy materia składa się z trzech głównych części: omówienia dokumentów o randze konstytucyjnej (według współczesnego rozumienia tego terminu), analizy wybranych zasad ustrojowych dotyczących praw i obowiązków obywateli oraz zbadania zasad ustrojowych mających wpływ na ustrój państwa. Selekcji wyżej wymienionych zasad oraz dokumentów dokonano na podstawie kryterium wartości ze względu na rozwój współczesnego konstytucjonalizmu oraz demokracji. Cezurę czasową wyznaczają dwa wydarzenia o fundamentalnym znaczeniu: powstanie Rzeczpospolitej Obojga Narodów w 1569 roku oraz symboliczny początek jej końca, czyli pierwsze użycie liberum veto przez Władysława Sicińskiego w roku 1652.