Tytuł pozycji:
Globalizacja kultury popularnej Korei Południowej.
South Korea's pop culture, which is connected with term „Hallyu” or „Korean Wave”, is present in Asia from 1999. Increasing profit and gaining popularity of music and drama young stars were important reasons for Korean government to take another step in promotion of South Korea. The main aim of this thesis is deliberation of role, which South Korea's pop culture has in the process of globalisation.Easiness of Hallyu's reception is also a reason why it is important for Korean government to pay attention to producing stars, which are as attractive as talented. Improved pop culture guarantees opportunities to promote traditional culture and high technology. Particular example in this thesis is Japan, where Hallyu became very popular since 2008. Korean pop culture is important part of soft power – various marketing strategies and activities of fandom groups help to gather more supporters of South Korea not only from Asia, but also from Europe and Americas. After world success of PSY, Korean pop culture seems to have the door opened for further promotion. If Hallyu can get the same popularity in other countries as in Asia, it will be seen in few years.
Kultura popularna Korei Południowej, wiązana z określeniem „Hallyu” czy „Koreańska Fala” jest obecna w Azji od 1999 roku. Wzrastające zyski z osiąganej popularności młodych gwiazd muzyki pop czy aktorów serialowych zachęciły rząd koreański do podjęcia kolejnych kroków, by pokazać swój kraj z jak najlepszej strony. Celem pracy jest rozważenie, jaką rolę kultura popularna Korei Południowej odgrywa w procesie globalizacji. Dostrzegając łatwość odbioru Hallyu, władze kraju starają się w pełni wykorzystać możliwości Koreańskiej Fali, by zyskać uznanie nie tylko ze względu na dobrze „wyprodukowanych” idoli, ale też za bogatą, kolorową kulturę tradycyjną i rozwiniętą technologię. Szczególna uwaga została tutaj poświęcona Japonii, jako jednego z głównych konkurentów Korei w pozyskiwaniu konsumentów rodzimej kultury popularnej. Korea Południowa zaczyna postrzegać swoją kulturę popularną jako istotny element „miękkiej siły”, co może pozwolić na pozyskanie zwolenników nie tylko w Azji, ale także na świecie. Istotne są w tym działaniu różne strategie marketingowe oraz działalność grup fanowskich, promujących intensywnie swoich idoli.Po wielkim światowym sukcesie PSY koreańska popkultura zdaje się mieć otwarte drzwi do dalszych działań promocyjnych. Jednak czy Hallyu uda dotrzeć z taką samą siłą do rejonów poza Azją, pokażą kolejne lata działań koreańskiego rządu i mediów.