Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas początkowych szkoły podstawowej

Tytuł:
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas początkowych szkoły podstawowej
Developing reading interests of pupils of lower classes in primary school
Autorzy:
Sipior, Iwona
Słowa kluczowe:
rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów
developing reading interests of pupils
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Żyjemy w dobie szybkiego rozwoju środków społecznej komunikacji, w czasach coraz mocniej zaznaczającej się dominacji technologii informacyjnych opartych na mediach elektronicznych. Książka, niezależnie od rodzaju nośnika, na jakim jest zapisana nie traci swojego znaczenia w kulturze współczesnych społeczeństw. Czytelnictwo pozostaje ważnym elementem edukacji, dlatego rozwijanie zainteresowań czytelniczych stanowi wciąż aktualne zagadnienie pracy pedagogicznej. Stąd też temat mojej pracy: Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich to rozdział teoretyczny wyjaśniający definicję zainteresowań czytelniczych, fazy ich rozwoju, a także opisujący rolę literatury w życiu i wychowaniu dziecka. Opisuje również sposoby budzenia i kształtowania zainteresowań czytelniczych u uczniów klas początkowych oraz przegląd badań nad czytelnictwem dzieci. Drugi rozdział zawiera opis metodologii badań własnych. Główny problem badawczy został sformułowany jako pytanie: „Jak uczniowie klas szóstych opisują rozwój swoich zainteresowań czytelniczych od szóstego roku życia?” Rozdział trzeci zawiera prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych. Badaniami objęto 100 uczniów klas szóstych i 30 uczniów klas trzecich z dwóch wiejskich szkół podstawowych. Uczniowie klas szóstych rozwój swoich zainteresowań czytelniczych opisują jako coś nowego, alternatywę dla spędzania czasu wolnego, umożliwiającą kontakt z drugą osobą, najczęściej z rodzicem, ale także jako sposób oderwania się od rzeczywistości, przeniesienia w świat fantazji. Bardzo zbliżone odpowiedzi uzyskano w wywiadzie przeprowadzonym wśród uczniów z klas trzecich. Uczniowie klas szóstych wypożyczają książki, czytają je sami lub z drugą osobą, a także potrafią wskazać tytuł ulubionej pozycji. Badania potwierdzają, iż nauczyciele wybierają najbardziej odpowiadające potrzebom rozwojowym i zainteresowaniom uczniów sposoby pracy z lekturą. Udzielone przez respondentów odpowiedzi napawają optymizmem i pozwalają żywić nadzieję na rozwój czytelnictwa również w dobie komputerów, internetu i telewizji.

We live in the era of quick development of means of social communication. Electronic media is getting its dominance among the information technologies. Regardless of its form, a book does not lose its meaning in culture of modern societies. Reading books is still perceived as a crucial element of education. Therefore, developing of reading interests constitutes a relevant issue of the pedagogic work. Hence, subject of this paper is: Developing reading interests of pupils of lower classes in primary school. The work consists of three chapters. The first part is to outline the theoretical discussion on the definition of reading interests and phases of their development, as well as describing the role of literature in raising children and their lives in general. It also describes ways of awaking and shaping the reading interests of pupils of lower classes in primary school and presents the insight into the research on the reading activity of children. The second chapter covers methodology of my own study regarding the object and the purpose of the research. The main research problem was formed as a question: "How do pupils of the sixth grade describe the development of their reading interests from kindergarten?"Finally, the third chapter contains the presentation and the analysis of my own findings. A group of one hundred pupils of the sixth grade and thirty pupils of the third grade from two country primary schools took part in the research. Sixth-graders describe the development of their reading interests as something new and they perceive it as the alternative to spending leisure time, which also enables their contact with another person, most often with their parent, but also as the way of isolating from the reality and moving into a world of fantasy. The third-graders provided very similar responses in the interview. The sixth-graders borrow books and they read them alone or being accompanied with another person, as well as they are able to give the title of their favourite book. The research confirms that the teachers choose the ways of work with the book which are corresponding to developmental needs and interests of pupils. The outcome of the research instills optimism and gives us hope for developing reading interests at times dominated by computers and the Internet and television.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies