Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Models of masculinity in mens press. Content analysis of lifestyle magazines on examples

Tytuł:
Models of masculinity in mens press. Content analysis of lifestyle magazines on examples
Wzorce męskości w męskiej prasie. Analiza treści magazynów life-stylowych na przykładzie „Logo”, „Men’s Health” oraz„Maleman”.
Autorzy:
Karabasz, Joanna
Słowa kluczowe:
man, masculinity, man's model, men's press, gender
mężczyzna, męskość, wzorzec męskości, męska prasa, płeć społeczno-kulturowa.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiotem moich badań jest analiza porównawcza modeli męskości prezentowanych na łamach wybranych czasopism ze szczególnym uwzględnieniem tego, w jaki sposób schemat ten konstruuje cielesność, wizerunek zewnętrzny mężczyzny, jego pożądane role, działania i reprezentowane postawy mężczyzny we współczesnym świecie oraz jakie znaczenie ma on dla budowania tożsamości dzisiejszego mężczyzny i związanych z nią identyfikacji oraz wyborów życiowych. Istotne jest dla mnie także stwierdzenie wartości oraz idei, jakie są wyrażane w przekazie wybranych magazynów i które kształtują postawy i zachowania odbiorcy. Głównym celem niniejszej pracy jest zestawienie wzorców męskości prezentowanych na łamach czasopism przeznaczonych dla mężczyzn, konfrontacja z tradycyjnym modelem dominującym w polskim społeczeństwie oraz rozstrzygnięcie kwestii tego, co dla analizowanych przeze mnie magazynów oznacza bycie „prawdziwym mężczyzną” - czy odnoszą się one do tradycyjnych wzorców męskości, czy może czerpią więcej idei z nowych modeli mężczyzny metroseksualnego (delikatnego, zadbanego i wrażliwego) lub überseksualnego (stanowiącego idealne połączenie metroseksualnego i tradycyjnego wzorca). W pierwszej części mojej pracy chcę przedstawić zarys teoretyczny związany z problemem badawczym oraz zjawiskiem, którym będę się w niej zajmować. Tak więc rozdział pierwszy poświęcony będzie kwestii płci biologicznej i społeczno-kulturowej, dwóm głównym paradygmatom ujmowania kategorii płci, jakimi są esencjalizm biologiczny i podejście społeczno-kulturowe, następnie problemowi socjalizacji płciowej oraz roli płciowej stereotypizacji, na końcu zaś kwestii tradycyjnego paradygmatu męskości oraz jej konstruktów w naszej kulturze na przełomie wieków XIX i XX. Drugi rozdział z kolei koncentrował będzie się wokół szeroko pojętej kwestii nowego paradygmatu męskości oraz problemów z nim powiązanych, takich jak zjawisko kryzysu męskości oraz męskiej tożsamości, zagadnienie przeobrażeń męskiej cielesności, feminizacji i seksualizacji męskości oraz postawy męskiego konsumpcjonizmu w kontekście oddziaływania środków masowego przekazu, na końcu zaś zobrazowane zostaną modele męskości funkcjonujące we współczesnej pop-kulturze. Drugiej część pracy prezentować będzie wyniki przeprowadzonej przeze mnie analizy zawartości treści wybranych przeze mnie męskich magazynów life-stylowych. Tak więc trzeci rozdział prezentować będzie metodologię przeprowadzonych badań, jakimi były analiza ilościowa treści i zdjęć oraz analiza jakościowa zawartości treści. W czwartym rozdziale przedstawione zostaną wyniki analizy dotyczące kwestii cielesności: ujmowania fizyczności mężczyzny, zagadnień sportu i aktywności fizycznej, zdrowia, odżywiania i odchudzania oraz wizerunku zewnętrznego, a w tym kwestii mody i ubioru oraz pielęgnacji ciała i urody. W piątym rozdziale omówię z kolei wyniki analizy treści dotyczących szeroko pojętego aspektu psychologicznego mężczyzny oraz jego stylu życia: cech osobowościowych, charakteru i usposobienia, postaw i aspiracji życiowych, jego zainteresowań, pasji oraz głównych obszarów aktywności życiowej. Rozdział szósty prezentował będzie wyniki badań treści związanych z relacjami damsko-męskimi oraz obrazu kobiety, a uszczegóławiając wizerunku kobiety w wybranych czasopismach, charakteru relacji damsko-męskich oraz przypisywania ról zależnie od płci. Ostatni rozdział zawierał będzie podsumowanie całości przeprowadzonej analizy treści oraz usystematyzowanie wyodrębnionych w jej wyniku dyskursów męskości w każdym z magazynów.

The matter of my research in comparative analyis of men's models presented in the pages of chosen periodicals with particular consideration, how these schemas construct carnality, man's appearance, his desirable roles, actions and represented attitudes in contemporary reality and what is their meaning in building male identity nowadays and related with this identifications and life choices. Essential for me is also ascertainment of values and ideas, which are expressed in contents of chosen magazines and which are forming attitudes and behaviours of customers. The main purpose this work is comparison of male standards presented in men's magazines, confrontation with traditional model, dominant in polish society, and conclusion, what does "true man" mean for analyzed magazines - are they related to traditional male standards or perhaps more to new models of metrosexual man (delicate, maintainted and sensitive) or übersexual (which is a perfect connection od metrosexual and traditional models). In first part of my work I want to present an theoretical outline connected with research problem and a phenomenon, which I will be interested in. So the first chapter will be relative with matters of sex and gender, two main paradigms of these categories, which are biological essentialism and socio-cultural perception, next with the problem of sex socialization and the role of sex stereotyping, and at the end with question of traditional paradigm of masculinity and its constructs in our culture in XIX and XX centuries. The second chapter will be concentrated around widely understood matter of new paradigm of masculinity and problems connected with it, such as phenomenon of crisis of manhood and male identity, question of transfigurations male carnality, feminization and sexualization of masculinity and attitude of male consumerism in the context of influence of mass media, and at the end will be illustrated models of masculinity, which are functioning in contemporary pop culture. In the second part I will introduce the results of realized content analysis of chosen lifestyles magazines. The third chapter will be represented the methodology of completed research, which are the quantitative content and pictures analysis and the qualitative content analysis. In the fourth chapter will be described the results od the analysis relative with matter of carnality: perception of male physicality, questions of sport and psysical activity, health, nutrition, weight loss and external image, including question of fashion, outfit and care of body and beauty. In fifth chapter I will discuss the outcomes of content analysis refered to wide-understood psychological aspect of man and his life style: personal features, character and disposition, attitudes and life aspiration, his interests, passions ans main areas of life activity. The sixth chapter will be presenting the research results of content related with relations between men and women and with the image of woman, and, detailing, the picture of woman in magazines, the character of relation between men and women and attribution the roles according to sex. The last chapter will contain the summary of entirety of realized content analysis and systematization of separated by this discourses of masculinity in each of these magazines.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies