Tytuł pozycji:
Obraz kobiety XXI wieku na podstawie wizerunku medialnego popgwiazdy Beyonce
The work raises the topic of creating a media image of the popstars. It pays particular attention to the contemporary image of women in the media. Self-creation mechanisms are discussed on an example of artistic and non-artistic activities of the popstar Beyoncé Knowles-Carter. The first chapter of the work introduces the reader in reflections on the mass media, popculture and idols or celebrities. In the second section of the work the author discusses issue of social perception, stereotypes, especially those related to gender. It points the distinction between biological sex and gender. There was also presented a brief history of the roles and rights of women in a society. The next part of the work is devoted to the definition of media image and how it can be analysed. The author outlined area of the research with a description of the methodology used. The final chapter through the analysis of selected research material shows self-creation tools used by an American singer Beyoncé in the creation of her media image. The analysis allowed to show the image of a modern woman, which is promoted by the U.S. popstar.
Ninijesza praca podnosi kwestię kreowania wizerunku medialnego przez gwiazdy popkultury. Zwraca szczególną uwagę na współczesny obraz kobiety w mediach. Mechanizmy autokreacji zostały omówione na przykładzie działalności artystycznej i pozascenicznej popgwiazdy Beyoncé Knowles-Carter. Pierwszy rozdział pracy wprowadza czytelnika w rozważania na temat mediów masowych, popkultury oraz kultu idola, celebryty. W drugim rozdziale pracy zostały omówione zagadnienie spostrzegania społecznego, stereotypów, zwłaszcza tych związanych z płcią. Zwrócono w nim szczególną uwagę na rozróżnienie pomiędzy płcią biologiczną a płcią kulturową. Została również przedstawiona krótka historia ról i praw kobiety w społeczeństwie. Kolejna część pracy poświęcona jest definicji wizerunku medialnego oraz sposobów jego badania. Nakreślony został obszar badawczy pracy wraz z opisem zastosowanej metodologii. Rozdział ostatni, czwarty, poprzez analizę wybranego materiału badawczego, ukazuje narzędzia autokreacji, które wykorzystuje amerykańska piosenkarka Beyoncé w procesie tworzenia swojego obrazu medialnego. Autor zwraca uwagę zarówno na aspekty związane z muzyką, jak i te związane m.in. z działalnością charytatywną. Analiza pozwoliła również na ukazanie wizerunku współczesnej kobiety, który jest lansowany przez amerykańską popgwiazdę