Tytuł pozycji:
Airport management based on the example of John Paul II Airport Cracow-Balice
The subject of this thesis is Airport management, based on the example of John Paul II Airport, Cracow, Balice. The aim of the study was to evaluate all elements of the operation of the airport, thus indicating the satisfaction or dissatisfaction of passengers using the facility. It was hypothesized that the airport in Cracow, Balice works as good, but does not raise the full satisfaction of customers-passengers who use its services. The thesis presents: the basic issues regarding the establishment and maintenance of airports. Polish and EU regulations on airport capacity, setting airport charges, ground handling services and basic information about the airport in Cracow, Balice and its management strategy.The study indicates that the airport examined is functioning well, but in order to strengthen its position and fully satisfy customers/passengers, it should strive to extend, modernise and look to use modern and innovative technology. The materials utilised for this thesis were mainly books, academic papers, information from the airport’s web page and numerous studies and statistics of the Civil Aviation Authority and Air Transport Development Strategy of the Malopolska Region.The study was conducted on a group of 117 people. Respondents were predominantly between the ages of 18 to 27 (which accounted for 47% of the total) mostly male (83 persons), with higher education qualifications (65%), living in cities with more than five hundred thousand residents. Respondents, in most cases, positively rated the functioning of the various components of the airport operations and pointed to a sufficient number of individual items of technical equipment. The majority of respondents assessed the management of the airport as proper and good.
Przedmiotem pracy było zarządzanie portem lotniczym na przykładzie Międzynarodowego Portu Lotniczego w Krakowie- Balicach. Cel pracy obejmował ocenę wszystkich elementów funkcjonowania portu, tym samym wskazując na zadowolenie lub niezadowolenie pasażerów korzystających z obiektu. Postawiono hipotezę, że port lotniczy w Krakowie - Balicach funkcjonuje w sposób dobry, ale nie budzi w pełni zadowolenia klientów -pasażerów, którzy korzystają z jego usług. Praca przedstawia: podstawowe zagadnienia z zakresu zakładania i eksploatowania lotnisk, regulacje polskie i unijne dotyczące przepustowości portów lotniczych, ustanawiania opłat lotniskowych, świadczenia usług obsługi naziemnej oraz podstawowe informacje o porcie w Krakowie - Balicach wraz ze strategią zarządzania portem. Przeprowadzone badania wskazały, że badany port funkcjonuje w sposób dobry, jednakże by umacniać swoją pozycję i w pełni satysfakcjonować klientów - pasażerów powinien dążyć do rozbudowy, modernizacji, stosując nowoczesne i innowacyjne rozwiązania techniczne. W pracy zostały wykorzystane głównie pozycje książkowe, zeszyty tematyczne, informacje ze strony internetowej portu oraz liczne opracowania i statystyki Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Strategia Rozwoju Transportu Lotniczego Województwa Małopolskiego. Badania przeprowadzono na grupie 117 osób. Najczęstszymi respondentami były osoby w przedziale wiekowym od 18 do 27 lat, które stanowiły 47% ogółu, w większości mężczyźni (83 osoby), z wykształceniem wyższym (65%) zamieszkujące miasta powyżej 500 tys. mieszkańców. Respondenci w większości przypadków dobrze oceniali poszczególne elementy funkcjonowania lotniska oraz wskazywali na wystarczającą ilość poszczególnych elementów wyposażenia technicznego. Większość ankietowanych oceniła zarządzanie portem jako prawidłowe, dobre.