Tytuł pozycji:
Zastosowanie Modelu Sądu Refleksyjnego K. Kitchener i P. King do badania sposobów myślenia osób dorosłych o sprawach znanych z przekazów medialnych.
Celem badania przedstawionego w niniejszej pracy jest odpowiedź na pytanie, czy dorosłe i wykształcone osoby stosują procedury charakterystyczne dla myślenia refleksyjnego w rozważaniach o sprawach, które znają z przekazów medialnych. Metodologia badania oparta jest na koncepcji Modelu Sądu Refleksyjnego autorstwa Kitchener i King (Kitchener, 1986; King, Kitchener, 1994, 2002), a w szczególności na opracowanym przez badaczki narzędziu Reflective Judgement Interview (RJI) (1994). Za pomocą wywiadu użytego w badaniu próbowano wyłonić, jak badani opisują źródła swojej wiedzy, jak uzasadniają swoje przekonania, w jakim stopniu są pewni swoich opinii oraz, czy korzystają z przekazów medialnych, by poszerzyć swoją wiedzę.W badaniu autorki niniejszej dysertacji wzięło udział 9 osób posiadających wyższe wy-kształcenie, w wieku od 30 do 55 lat. Analizę wyników oparto na próbie 41 respondentów, które przebadał czteroosobowy zespół projektu badawczego.Badanie ukazało, że osoby dorosłe i wykształcone w sposób umiarkowany stosują strategie myślenia refleksyjnego wobec spraw znanych z mediów (rzadko wykraczają poza stadium quasi-refleksyjne). Różnice między badanymi podzielonymi ze względu na płeć, wiek i profil wykształcenia okazały się na tyle subtelne, że mogą wynikać raczej ze specyfiki metody wywiadu, a więc dowolności interpretacji i błędów w klasyfikacji odpowiedzi. Nie została również jednoznacznie potwierdzona stadialność rozwoju refleksyjności, bo różnica między przedstawicielami wczesnej i późnej dorosłości jest niewyraźna, a większość badanych wykazuje dużą zmienność w myśleniu w zależności od aspektu poznania.
The aim of the study is to answer the question whether well-educated adults apply the procedures of reflective judgement in thinking about things known from media context. The methodology of research is based on the Reflective Judgement Model by K. Kitchener and P. King (Kitchener, 1986; King, Kitchener, 1994, 2002) and especially rely on their Reflec-tive Judgement Interview (RJI) (1994).A total of 41 subjects (30 – 60 years old) participated in the interview, which had to explore how they describe sources of their knowledge, how justify their beliefs, how assess certainty of their opinion and whether use media coverages to expand their knowledge. Results show, that well-educated adults use reflective thinking about media issues in moderate way, and they do not go beyond the quasi-reflective stage. Differences between subjects divided by sex (men vs. women), age (early vs. average adulthood) and educational profile (humanities vs. science) are not significant. Thesis about the stage framework of development of reflective reasoning has not been confirmed, because there is no differences between early and average adulthood and the majority of subjects is highly variable in reflective thinking, depending on the aspects of cognition.