Tytuł pozycji:
Chronic disease experience and an autobiographical strategy (based on interpretation of Małgorzata Baranowska's ‘To jest wasze życie’, Anna Bartuszek's ‘BeStia ujarzMiona’, Katarzyna Rosicka-Jaczyńska's ‘Ołówek’ and Dorota Zielińska's ‘Szczęście we M
- Tytuł:
-
Chronic disease experience and an autobiographical strategy (based on interpretation of Małgorzata Baranowska's ‘To jest wasze życie’, Anna Bartuszek's ‘BeStia ujarzMiona’, Katarzyna Rosicka-Jaczyńska's ‘Ołówek’ and Dorota Zielińska's ‘Szczęście we M
Doświadczenie choroby przewlekłej a strategia autobiograficzna (na podstawie utworów To jest wasze życie Małgorzaty Baranowskiej, BeStia ujarzMiona Anny Bartuszek, Ołówek Katarzyny Rosickiej-Jaczyńskiej, Szczęście we Mnie Doroty Zielińskiej)
- Autorzy:
-
Bodzioch, Marta
- Słowa kluczowe:
-
choroba przewlekła, strategia autobiograficzna, literatura dokumentu osobistego, trajektoria biograficzna, badania nad materialnością
chronic disease, autobiographical strategy, personal document literature, biographical trajectory, studies on materiality
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The present paper will attempt to determine the existence of autobiographical strategy that is unique for the texts created as a result of chronic disease experience. Drawing on the structure analysis and interpretation of such texts as Małgorzata Baranowska's ‘To jest wasze życie’, Anna Bartuszek's ‘BeStia ujarzMiona’, Katarzyna Rosicka-Jaczyńska's ‘Ołówek’ and Dorota Zielińska's ‘Szczęście we Mnie’ two main elements of an autobiographical strategy will bedistinguished: the specific manner of writing and an autobiographical attitude. Several theoretical approaches from the area of studies on materiality of personal journals were employed during this investigation: those concerning a manner of writing and a type of media being used (including i.e. the works of Ph. Lejeune and P. Rodak) as well as photography and picture studies (S. Sontag, R. Barthes, C. Zalewski), object studies (P. Rodak, K. Pomian and genetic criticism) and so on. Attention will be focused also on the repetitive character of some elements in texts structure (M. Mayenowa, Ph. Lejeune) whilst autobiographical attitude will be depicted with regard to the autobiographical triangle conception by M. Czermińska and the genre of investigated texts will be considered as hard to identify due to their silva-like construction. Finally, interest will be shown in the autobiographical strategy analysed from the angle of social phenomenon, with the reference to A. L. Strauss' biographical trajectory mechanism theory as seen by G. Riemann and F. Schütze.
Przedmiot pracy stanowi próbę wykazania odrębnej strategii autobiograficznej dla pism, których przyczyną powstania było doświadczenie choroby przewlekłej. Strategia ta składa się z dwóch głównych elementów – przyjętej metody pisarskiej oraz postawy autobiograficznej. Obserwacje zostały opracowane w oparciu o analizę i interpretację struktury utworów To jest wasze życie M. Baranowskiej, BeStia ujarzMiona A. Bartuszek, Ołówek K. Rosickiej-Jaczyńskiej, Szczęście we Mnie D. Zielińskiej. Podczas przeprowadzonej analizy wykorzystano obserwacje z zakresu badań nad materialnością pism osobistych – dotyczące m. in. sposób zapisu oraz rodzaju nośnika (posłużono się m. in. obserwacjami Ph. Lejeune’a, P. Rodaka), studiów nad fotografią oraz obrazem (S. Sontag, R. Barthes, C. Zalewski), studiów nad przedmiotem (P. Rodak, K. Pomian, badania krytyki genetycznej) i inne. Zwrócono również uwagę na powtarzalny charakter niektórych elementów obecnych w strukturze tekstów (M. Mayenowa, Ph. Lejeune), przyjętą postawę autobiograficzną określono w oparciu o koncepcję autobiograficznego trójkąta M. Czermińskiej a także orzeczono trudność w zdefiniowaniu gatunku analizowanych pism wykazując ich sylwiczną budowę. Wskazana strategia autobiograficzna została poddana interpretacji w kontekście zjawiska społecznego w oparciu o teorię mechanizmu trajektorii biograficznej autorstwa A. L. Straussa w ujęciu G. Riemanna oraz F. Schütze.