Tytuł pozycji:
Non-judicial methods of dispute resolution for consumer disputes in the internal market
Praca dotyczy pozasądowych metod rozstrzygania sporów konsumenckich na rynku wewnętrznym UE. Pierwszy rozdział jest poświecony przede wszystkim problematyce konsumenta i jego praw, modelowi przeciętnego konsumenta wyraźnie opartym na orzecznictwie TSUE oraz wybranym dyrektywom w zakresie ochrony konsumentów. Rozdział 2 przedstawia relacje między sądowymi i niesądowymi sposobami rozstrzygania sporów konsumenckich, a także rozwój i dotychczasowe rodzaje alternatywnych technik. Zostaną również zaprezentowane podmioty i modele ADR na podstawie wybranych państw członkowskich, w szczególności modelu polskiego. Rozdział 3 ukazuje dwa nowe rozwiązania w zakresie rozstrzygania sporów konsumenckich. Jednym z nich jest projekt dyrektywy w sprawie ADR w sporach konsumenckich, który harmonizuje we wszystkich państwach członkowskich system polubownego załatwienia sprawy tj. przede wszystkim arbitraż oraz mediację. Natomiast drugim rozwiązaniem jest Platforma Internetowego Rozstrzygania Sporów (ODR), która jest oparta na podstawie przyjętego, ale jeszcze nieopublikowanego rozporządzenia w sprawie internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich. Całkowitą implementację tej dyrektywy do krajowych porządków prawnych zaplanowano na pierwszą połowę 2015 r., z kolei rozporządzenie będzie bezpośrednio obowiązywać 6 miesięcy po implementacji dyrektywy.
The Bachelor thesis concerns the extra-judicial methods of dispute resolution for consumer disputes in the internal market. The first chapter is devoted primarily consumer issues and the rights of the average consumer model clearly based on the case law of the ECJ and the selected directives on consumer protection. Chapter 2 shows the relationship between the judicial and extra- judicial consumer dispute resolution processes, and the development and current forms of alternative techniques. It is also presented ADR entities and models based on the selected Member States, in particular the Polish model. Chapter 3 presents two new solutions for the settlement of consumer disputes. One of them is the proposal for a Directive on consumer ADR, which harmonizes in all Member States amicable settlement system that is primarily arbitration and mediation. However, the second solution is platform online dispute resolution (ODR), which is based on an assumed, but yet unpublished regulation on online dispute resolution for consumer disputes. The total implementation of the Directive into national law is planned for the first half of 2015, while the regulation will directly effect six months after implementation of the Directive.