Tytuł pozycji:
Analysis of information-decision processes in the municipality of Nowa Deba.
In the paper discusses the problem of information-decision processes. The aim of this study is to analyze selected information-decision processes of the commune office Nowa Deba. For analysis was used Bernatene-Grün's graph. In the paper is discussed the issue of the process. Presents the types and characteristics of the processes. It also discusses ways of optimize processes and presents three methods for process management: Business Process Reengineering, Lean Management and Total Quality Management. Widely discussed is an information technologies in decision-making process and computerized support methods in decision-making process. Analysis of selected processes made it possible to propose changes in these processes. Shows the conclusion that despite of good organization of the analyzed processes it is possible to make optimize changes. The introduction of modern technology allows to speed up the decision and the collection and processing of information, which improves the quality of services.
W pracy omówiono zagadnienie procesów informacyjno-decyzyjnych. Celem pracy jest analiza wybranych procesów informacyjno-decyzyjnych w Urzędzie Gminy Nowa Dęba. Do wykonania analizy wykorzystany został wykres Bernatene-Grüna. W pracy omówione zostało zagadnienie procesu. Przedstawiono podział i charakterystykę zagadnienia. Omówiono również metody optymalizacji procesów oraz przedstawiono trzy metody zarządzania procesami: Process Reengineering, Lean Management i Total Quality Management. Szerzej omówione zostały również technologie informatyczne w procesach decyzyjnych oraz komputerowe metody wspomagania procesów decyzyjnych. Analiza wybranych procesów pozwoliła na zaproponowanie wprowadzenia zmian w omawianych procesach. Nasunął się również wniosek, iż mimo dobrej organizacji analizowanych procesów można wprowadzić w nich zmiany optymalizujące. Wprowadzenie nowoczesnych technologii pozwala na przyśpieszenie wydania decyzji oraz gromadzenie i przetwarzanie informacji, co pozwala na poprawienie jakości świadczonych usług.