Tytuł pozycji:
Risks associated with using of the Internet by young people. Questionnaire Threats on the Internet.
Celem pracy jest skonstruowanie narzędzia służącego do badania zagrożeń występujących w Internecie. Sieć traktowana jest jako miejsce socjalizacji młodzieży służące do nawiązywania i podtrzymywania znajomości oraz pozyskiwania informacji. Wśród zagrożeń, których mogą doświadczyć adolescenci wymienia się agresję elektroniczną rozumianą jako wrogie zachowania mające na celu skrzywdzenie drugiej osoby przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii komunikacji. Wymienia się także niebezpieczeństwa związane z tematyką seksualności, wśród których uwzględnia się pornografię, wykorzystywanie, jak również zdjęcia i treści o charakterze erotycznym. Treści umieszczone w Internecie mogą mieć także niekorzystny wpływ na system wartości młodzieży, ponieważ mogą dotyczyć nieakceptowanych społecznie ideologii. W celu zbadania zagrożeń opracowano Kwestionariusz Zagrożeń charakteryzujący się wysoką rzetelnością, który w pierwszej wersji zawierał 55 itemów tworzących 3 skale główne. Po przeprowadzeniu badań wstępnych, liczba itemów została zredukowana do 41 budujących 7 skal. Dwukrotnie przebadano uczniów Samorządowego Gimnazjum w Zbludowicach pochodzących z obszarów wiejskich. Wyniki badania wskazują, iż kluczowym zagrożeniem jest nawiązywanie relacji z nieznajomymi, co może służyć wzmacnianiu autoprezentacji i samoświadomości, jednak może prowadzić do zachowań dysfunkcjonalnych. Różnice między trzema przebadanymi klasami okazały się nieistotne statystycznie, co może być spowodowane tym, że gimnazjaliści nie różnili się miejscem zamieszkania oraz szkołą, do której uczęszczają.
The purpose of the thesis is constructing the questionnaire used for testing threats on the Internet. The network is regarded as a place of socialization for young people to get to know their peers and learn. Cyberbullying and pornography, which are the most popular among young people, are included in the threats. In order to examine threats, Threats Questionnaire characterized by high reliability has been prepared. Students of Junior High School were tested twice. The results showed that the main threat is establishing relations with strangers, which can lead to dysfunctional behavior. Research showed no statistical differences between the classes.