Tytuł pozycji:
Wprowadzenie do zagadnienia matematyczności piękna w Grecji V wieku p.n.e. oraz jego recepcji w epokach późniejszych.
Praca stanowi ogólne wprowadzenie do zagadnienia matematyczności w teorii i praktyce sztuki w Grecji V wieku p.n.e oraz jej recepcji w epokach późniejszych. Jej kanwę stanowią przede wszystkim dialogi Platona i dzieło Witruwiusza. We wstępie przedstawione i objaśnione zostały podstawowe terminy potrzebne do pełnego zrozumienia całości pracy. W rozdziale pierwszym opisano różne poglądy na naturę piękna znane Ateńczykom V wieku p.n.e. Rozdział drugi poświęcony jest leksykalnej i matematycznej analizie platońskiej koncepcji obiektywnego piękna zawartego w geometrii. Rozdział trzeci prezentuje po krótce idee przekazane przez Witruwiusza: najważniejsze jakości architektury i związek pomiędzy idealnymi proporcjami budowli a ciałem człowieka. Rozdział ostatni stanowi próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie o to, co odgrywa większą rolę w procesie twórczym: edukacja w zakresie reguł czy wrodzone zdolności artysty.
In this paper I attempt to introduct the topic of the application of the mathematical rules into the theory and practice of art, exploring mainly the works of Plato and Vitruvius. The opening explains the basic terms and definitions required for sufficient understanding of the paper. The first chapter describes different views on the subject of beauty in fifth century BC in Athens. The second chapter is dedicated to ideas developed by Plato; it includes the lexical and mathematical analysis of his conception of objective beauty that is inseparably contained in geometry. The third chapter presents a few ideas of Vitruvius: the obligatory qualities in architectural design and the connection between proportions of human body and ideal edifices. The last chapter discusses whether the most important role in artistic creation belongs to the education in the rules or to the genuine aptitude. It is followed by the appendix in which I present my own research related to the fifth chapter.