Tytuł pozycji:
Helena Dorabialska - krytyk muzyczny "Robotnika"
This thesis concerns issues connected with work of Helena Dorabialska: the composer, pianist, educator and musical critic who was active in the interwar period. In the first section of the work there is discussed the evolution of women’s writing in Poland in the context of changes that has taken place between 19th and 20th century, and has influenced all society. Then one outlined biography and described character of Dorabialska’s cooperation with the daily of Polish Socialist Party „Robotnik”, during the years 1925-1936. Main part of thesis contains description of her musical critics published in the daily. To understand properly her work, both her aesthetic principles for music art and her up-to-date political and social views were taken into consideration. Reviews are divided according to the criteria of literary genres, historical events that they are concerned, and ideological aspects; also strategies in writing style are discussed. Looking deeply into this matter permits for conclusion that despite Dorabialska’s conservative views on music her journalism acquires rare and individual features.
Praca dyplomowa poświęcona jest Helenie Dorabialskiej – kompozytorce, pianistce, pedagogowi i krytykowi muzycznemu, której działalność przypada na okres XX-lecia międzywojennego. W pierwszym rozdziale opisano rozwój piśmiennictwa kobiecego w Polsce, w kontekście zmian jakie zachodziły w społeczeństwie. Następnie umieszczono informacje biograficzne i omówiono charakter współpracy Dorabialskiej z dziennikiem Polskiej Partii Socjalistycznej „Robotnik” w latach 1925-1936. Główną część pracy stanowi omówienie krytycznomuzycznej twórczości Dorabialskiej w „Robotniku”. Zwrócono uwagę zarówno na jej estetyczne poglądy na sztukę muzyczną, jak i myśli wypływające z postępowych zapatrywań politycznych i społecznych. Badane recenzje zostały podzielone według kryteriów gatunkowych, historycznych i światopoglądowych; omówiono również strategie pisarskie. Zapoznanie się z twórczością pisarską autorki pozwala stwierdzić, że należała do grona konserwatywnych krytyków, jednak jej publicystyka posiadała cechy odosobnione i rzadko spotykane.