Tytuł pozycji:
Attitude high school youth to people with disabilities
Tytuł: Stosunek młodzieży ponadgimnazjalnej do osób niepełnosprawnych.Cel pracy: Celem pracy było uzyskanie informacji na temat stosunku młodzieży do osób niepełnosprawnych. Określenie jak płeć wpływa na reakcje i odczucia w kontakcie z niepełnosprawnym oraz czy badani pomagają osobom kalekim i zgodziliby się wejść w bliższe relacje z nimi.Materiał i metody: Badania przeprowadzono za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. Skierowany był on do grupy 134 uczniów Zespołu Szkół nr 1 w Brzesku w wieku od 15 do 20 lat.Wyniki: Niepełnosprawność wzbudza u badanych współczucie, chęć pomocy oraz te same emocje co w stosunku do zdrowych osób. Część z nich odczuwa zakłopotanie i ciekawość. Większość chłopców w kontakcie z niepełnosprawnym nie przejawia reakcji lub unika kontaktu. Dziewczęta w większości starają się zareagować lub pomóc. Najwięcej osób uczestniczy w zbiórkach nakrętek, charytatywnych oraz wolontariacie- szczególnie dziewczęta. Większość zgodziłaby się pracować z niepełnosprawnym, jednakże nie chcieliby pracować z chorym psychicznie. Średnio 57% ankietowanych (zwłaszcza dziewczęta) wyraziłoby zgodę na związek z niepełnosprawnym.Wnioski: Niepełnosprawność wywołuje u ankietowanych neutralne i pozytywne emocje. Dziewczęta przejawiają większą empatię do niepełnosprawnych i częściej im pomagają. Ankietowani w większości pomagają osobom niepełnosprawnym. Ponad połowa badanych zgodziłaby się pracować z niepełnosprawnym i zgodziłaby się na związek z taka osobą.
Title: Attitude high school youth to people with disabilities. Aim: The aim of work was to obtain information about young people’s attitudes to people with disabilities. How gender determine their reactions and emotions, whether respondents helps disabled people and would agree to enter into a closer relationship with them.Material and methods: Study based on an original questionary. Directed to a group of 134 person from 15 to 20 years old from a School no.1 in Brzesko.Results: Disability causes compassion, willingness to help and the same emotions as to healthy people. A part of them feel embarrassment and curiosity. The majority of boys don’t react or avoid contact with disabled. Girls in the majority try to react or help. Most of respondents take part in charity collections, collections caps from bottles and volunteering- especially girls. Most of respondents would agree to work with disabled, but not with people with mentally illnesses. Average 57% of respondents (especially girls) would agree to relationship with the disabled.Conclusions: Disability causes neutral and positive emotions. Girls manifest more empathy and helps more often disabled people. Most respondents helps disabled people. More than half respondents would agree to work with the disabled and would agree to relationship with the disabled.