Tytuł pozycji:
Dzieło osierocone w regulacjach krajowych i dyrektywie 2012/28/UE
Niniejsza praca poświęcona zostanie omówieniu kwestii związanych z utworami osieroconymi. Zjawisko to do tej pory niezauważane czy pomijane staje się w ostatnich latach przedmiotem coraz szerszych dyskusji. Notowany wzrost znaczenia i zainteresowania trudnościami związanymi z istnieniem dzieł sierocych wynika z prowadzonych coraz częściej i na szerszą skalę procesów digitalizacji materiałów. Właściwie każdy potencjalny użytkownik utworów może być dotknięty problemami wynikającymi z faktu nieznajomości tożsamości podmiotu praw autorskich lub też niemożności nawiązania z nim kontaktu w celu uzyskania zezwolenia na eksploatację dzieła. Zainteresowanie autorki pracy powyższą tematyką jest wynikiem uchwalenia w październiku 2012 r. szeroko komentowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/28/UE. Konieczność implementacji dyrektywy przez państwa członkowskie wywołuje szereg pytań. Celem niniejszej pracy jest szczegółowe omówienie problemów wynikających z istnienia utworów sierocych, opisanie i ocena funkcjonujących na świecie regulacji dotyczących tego zagadnienia, analiza tekstu dyrektywy 2012/28/WE, a także przedstawienie postulatów wysuwanych w odniesieniu do tego jak powinna przebiegać implementacja dyrektywy w Polsce, w szczególności zaś rozważenie zgodności przedstawianych propozycji z normami prawa międzynarodowego.
The main subject of this master’s thesis is the description of topics connected with orphan works. The phenomenon which in the past was omitted or disregarded nowadays becomes the theme of important discussions. The growth of signification and interest in difficulties created by existence of orphan works is the result of introducing processes of digitilization. Actually, nearly every potential user of work may be affected by the problems resulting from the lack of information about the identity of the Copyright owner or the lack of details which are essential when somebody wants to achieve permission to use the work. The author of this thesis was intrested in that topic because of the fact that in October 2012 the directive 2012/28/UE was approved. The need of implementation the European act cause many questions. The aim of this thesis is to create detailed description of problems which appear when Copyright owner is unknown or untraceable, the analysis of existing regulations and their evaluation, the interpretation of the text of the directive 2012/28/UE and the presentation of the Polish propositions of the implementation, especially the consideration about the compliance of the planned regulation and international rules.