Tytuł pozycji:
Influence of administrative guidance to the Japanese legal culture and business.
Japonia to niezwykle oryginalny kraj pełen sprzeczności gdzie stara kultura przeplata się z nowoczesnością. To właśnie ta kultura która stworzyła społeczeństwo „jednolite” ma największy wpływ na każde zachowanie Japończyków. Specyfika wysp ukształtowała zbiór zachowań który objawia się zamknięciem Japończyków w swoich małych grupach, gdzie oprócz rodziny najważniejszą wartością jest praca. Natomiast filozofia konfucjańska sprawiła że mieszkańcy za podstawową wartość uznają równowagę i harmonię. Dzięki trudnym warunkom naturalnym naród musiał przyzwyczaić się do silnie organizatorskiej roli administracji która musiała sprytnie zagospodarować skąpe zasoby wysp. Administracja pełniła także funkcję łącznika między dworem cesarskim a resztą społeczeństwa co w połączeniu z pogłębiającą się feudalizacją i programową izolacją kraju umocniło w świadomości ludności wysp cechy; spolegliwości, posłuszeństwa i dążenia do harmonii. Na ten grunt ukształtowanych już i zakorzenionych przyzwyczajeń importowano (w okresie otwarcia kraju na Zachód) rozwiązania systemowe z królestwa Prus a później w wyniku przegranej II Wojny światowej z USA. Te narzucone rozwiązania systemowe, głównie założenia liberalne wprowadzone siłą przez Stany Zjednoczone musiały być skonfrontowane z tradycjami już ugruntowanymi. Doprowadziło to do uwydatnienia się niechęci Japończyków do litery prawa oraz do wzmocnienia związanej z tym instytucji zaleceń administracji czyli gyoseishido. Jest to nic innego jak nieformalne zalecenia jakiegoś zachowania się podmiotu poprzedzające wydanie decyzji administracyjnej, którego celem jest właśnie unikanie stosowania tej władczej formy działania administracji. Zalecenia mają na celu przygotowanie adresatów do wypełniania woli organów administracji poprzez pozaprawne (czyli wymykające się spod kontroli narzuconych liberalnych rozwiązań prawnych) nakłanianie ich do posłuszeństwa. O dziwo taka praktyka jest powszechnie stosowana przez administrację i wykorzystywana praktycznie w każdym aspekcie życia kraju, od regulacji porządku publicznego po skomplikowane zalecenia gospodarcze. Jej skuteczność jest oparta na posłuszeństwie Japończyków i ich niechęci do niepotrzebnych sporów które mogły by zaburzyć harmonie wysp.Jest to więc jak się okazuje praktyka która idealnie wpisuje się w kulturę prawną i społeczną Japonii łącząc je ze sobą sprawia, że kraj może funkcjonować sprawnie (a jest to druga najpotężniejsza gospodarka świata) mimo zapożyczenia z obcych systemów prawnych wielu często sprzecznych z rodzimą kulturą rozwiązań.
Japan is an unusually original country full of contradictions, where the old culture is alternating with the modernity and history has created an "uniform" society. The specificity of islands formed the set of behaviours which is being manifested with locking Japanese men up in one's smaller groups, where family and work is an important values. However Confucian philosophy caused that residents would regard the balance and the harmony as the core value. Thanks to difficult natural conditions the nation had to get used to the strongly organizational role of administration which had to cleverly develop scarce resources of islands. The administration department also served as the elevated walkway between the imperial manor house and the rest of society what in combination with deepening feudalism and program isolation of the country strengthened in the populations awareness; trustworthinesses, obediences and aspirations to the harmony. To this land of formed and rooted already habits were importing (in the period of opening the country to west) system solutions from the kingdom of Prussia and later in the result of lost the World War II from the USA. These imposed system solutions, mainly liberal assumptions led by force by the United States, had to be confronted with already consolidated traditions. It led Japanese men to reluctance for the letter of the law as well as connected with it administrative guidance that is gyoseishido. It is nothing else like unofficial orders of some behaviour preceding release administrative resolution, where avoiding applying this lordly form of action is a purpose for administration. Guidance are aimed at preparing addressees for filling the will of administrative bodies up through preterlegal (that is slipping from liberal control solutions) impelling them to the obedience. Wonders never cease! such practice is universally used by the civil service and used practically in every aspect of life of the country, from the regulation of the public order for complicated economic recommendations. Her effectiveness is based on obedience of Japanese men and their dislike for unnecessary disputes which could disturb order in islands. How a practitioner is being shown gyoseishido is becoming part of a legal and public culture linking them, that the country can function efficiently (and it is the second hugest economy of world) in spite of borrowing from alien legal systems many often contradictory system solutions.