Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Koncepcja Prawa Bożego w klasycznej filozofii chrześcijańskiej. Analiza podstaw biblijnych, uwag świętego Tomasza, Mieczysława Alberta Krąpca, Tadeusza Ślipki oraz Józefa Tischnera.

Tytuł:
Koncepcja Prawa Bożego w klasycznej filozofii chrześcijańskiej. Analiza podstaw biblijnych, uwag świętego Tomasza, Mieczysława Alberta Krąpca, Tadeusza Ślipki oraz Józefa Tischnera.
The conception of the Law of God in classical Christian philosophy. An analysis of the biblical basis and the commentaries of St. Thomas, Mieczysław Albert Krąpiec, Tadeusz Ślipko and Józef Tischner
Autorzy:
Biegaj, Paulina
Słowa kluczowe:
Prawo Boże, prawo, dobro, miłość, życie
Law of God, law, good, love, life
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
God has with people the Covenant. In Old Testament it is the Law. The most important law, also in New Testament, is love. We should love God and other people. This commandment is the essence of Law of God and protects our life. Love and life are the most important values of Law of God. It is not only the rule for our acting. Human, thanks to his rational volition, participates thanks to God, in relations between this human and his acting. Their purpose is not only the good for this single person and his life forever. It is also giving good to others, in accordance with rational volition of God. The context of human acting is situation of people. We must fight with evil, being united with God. The reason of Law of God is primary situation of human, which has created by loving God. We are going to this condition. But already now we can live according to Law of God, believing in God, recognizing dependence on God, getting to know Decalogue and loving God and people.

Bóg, objawiając się człowiekowi, zawiera z nim Przymierze. W Starym Testamencie jest to Prawo, które obejmuje ustawy, przykazania, Dekalog. Najważniejszym przykazaniem, które obecne jest także w Nowym Testamencie to przykazanie miłości Boga i bliźniego. Przykazanie to wyznacza istotę Prawa Bożego jako prawa miłości, które ma chronić życie. Tym samym miłość i życie to dwie najważniejsze wartości Prawa Bożego. Człowiek otrzymuje w nim nie tylko normę dla swojego postępowania. Zgodnie z postanowieniem swojej rozumnej woli zostaje włączony przez Boga w relacje między nim a swoim działaniem. Ich celem jest nie tylko dobro działającego, a więc przede wszystkim otrzymanie życia wiecznego. To także dawanie dobra innym zgodnie z rozumną wolą Boga. Takie postępowanie wpisuje się w specyficzny dla niego kontekst, jaki warunkuje obecna sytuacja człowieka. Walczy on, jednocząc swa wolę z wolą Boga oraz stale żyjąc w jego obecności i z Nim, ze złem, jakim jest naznaczony ziemski wymiar naszego życia. Równocześnie uzasadnieniem przykazań Bożych jest pierwotny stan człowieka stworzonego z miłości przez Boga, do którego dążymy. Już teraz jednak możemy także żyć według Prawa Bożego, wierząc w Boga, uznając zależność od Niego, docierając rozumowo do istoty treści Dekalogu oraz kochając Boga i bliźnich.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies