Tytuł pozycji:
Użycie podcastów jako materiałów służących rozwijaniu sprawności słuchania ze zrozumieniem wśród uczniów gimnazjum
Po jej wieloletnim zaniedbaniu, umiejętność słuchania ze zrozumieniem jest obecnie uznawana za jedną z najważniejszych sprawności językowych, na równi z mówieniem. Słuchanie ze zrozumieniem jest ważną częścią egzaminu gimnazjalnego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Jednym z ostatnich nowatorskich pomysłów jest zastosowanie podcastów w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem. Większość badań, które zostały przeprowadzone na ten temat skupiało się na uczniach z wyższym poziomem językowym. Brak badań na temat zastosowania podcastów wśród młodszych uczniów o niższym poziomie językowym zainspirował obecne badanie, które dotyczy zastosowania podcastów w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem wśród uczniów gimnazjum.Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy i drugi prezentują przegląd literatury dotyczący zagadnienia słuchania ze zrozumieniem i podcastów. Rozdział trzeci przedstawia badanie empiryczne, które zostało przeprowadzone w celu odpowiedzi na pytania badawcze zawarte w pracy. Pierwszy rozdział przedstawia najczęstsze definicje słuchania oraz omawia procesy, które zachodzą podczas słuchania. W rozdziale znajduje się również omówienie roli słuchania w kontekście rozwijania innych sprawności językowych oraz komunikacji. Uwaga poświęcona została również problemom, na które uczniowie mogą się natknąć podczas słuchania. Rozdział kończy się podsumowaniem zagadnienia dotyczącego oceniania sprawności słuchania ze zrozumieniem. Rozdział drugi przedstawia podcasty jako narzędzia, które mogą zostać zastosowane w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem. Ważną część rozdziału stanowi omówienie trzech charakterystycznych cech podcastów, które odróżniają je od tradycyjnych materiałów audio. Są to autonomia, autentyczność i mobilność. Rozdział kończy się omówieniem wad zastosowania podcastów.Rozdział trzeci prezentuje metodologię badań, wyniki oraz analizy części badawczej pracy. Szczegółowo omówione zostały poszczególne etapy badania w działaniu, które zostało przeprowadzone, w celu rozwinięcia sprawności słuchania ze zrozumieniem wśród uczniów gimnazjum. W rozdziale znajduje się także omówienie pewnych ograniczeń badania i wskazówki dotyczące dalszych badań. Rozdział kończy się wskazówkami, które mogą być pomocne w procesie wdrażania podcastów w celu rozwijania sprawności słuchania ze zrozumieniem.Analiza wyników wskazuje, że słuchanie podcastów ma korzystny wpływ na rozwijanie sprawności słuchania ze zrozumieniem i może być z powodzeniem użyte w celu pomocy uczniom w przygotowaniach do tej części egzaminu gimnazjalnego. Szczególnie pozytywny wpływ ma zastosowanie podcastów na część egzaminu określoną jako reagowanie językowe. Jeśli chodzi o analizę cech charakterystycznych podcastów, uczniowie najwyżej cenią sobie autonomię. Na drugim miejscu znalazła się autentyczność materiałów, a na trzecim mobilność.
After years of neglect, listening comprehension is now in the center of attention among researchers on a par with speaking. Lower secondary school students in Poland are obliged to take the lower secondary school exam in the third grade and the listening comprehension part of the exam is a crucial aspect of both, basic and extended versions of the exam. One of the latest ideas of facilitating the skill is through the use of podcasts. Since the majority of studies focused mostly on more proficient language learners, there is a lack of research studies concerning lower level and younger students. Due to the deficiency, the present research study touches upon the issue of implementing podcasts to facilitate the skill of listening comprehension among lower secondary school students.The thesis consists of three chapters. Chapter 1 and Chapter 2 present literature review on the subject in question, while Chapter 3 reports on the empirical study which was conducted by the present researcher. Chapter 1 reviews some of the most common definitions of listening comprehension. It also discusses main processes in listening comprehension. Then, the role of listening comprehension in the acquisition of other skills and communication is outlined. There is also a presentation of some possible problems which students may encounter while listening. The chapter ends with remarks on the evaluation and assessment of listening comprehension. Chapter 2 presents podcasts as possible tools to be used in order to facilitate the development of listening comprehension. Importantly, the affordances of podcasts which differentiate podcasts from traditional audio materials are outlined, namely, authenticity, autonomy and mobility. The chapter reports on some possible shortcomings of implementing podcasts into methodology. Chapter 3 presents the methodology, results and analyses of the empirical part of the present research study. The steps of the action research which was conducted in order to help students in developing their listening comprehension skills are outlined in details. Some limitations of the study and suggestions for further research are also described. The chapter ends with pedagogical implications on the incorporation of podcasts to facilitate the development of listening comprehension in lower secondary school students. The analyses of the results reveal that listening to podcasts has some positive impact on developing listening comprehension and it can be successfully used to help students in preparing for the listening comprehension part of the exam, especially, the linguistic response part. The analysis of the importance of the affordances suggests that students find autonomy to be the most important in their view, followed by authenticity and mobility.