Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reproduction of stereotypes or discovering new Poland? The media image of the polish state and society in the BBC between 2004 – 2013

Tytuł:
Reproduction of stereotypes or discovering new Poland? The media image of the polish state and society in the BBC between 2004 – 2013
Powielanie stereotypów czy odkrywanie nowej Polski? Medialny obraz państwa i społeczeństwa polskiego w przekazach BBC w latach 2004 - 2013
Autorzy:
Mrowiec, Agata
Słowa kluczowe:
BBC, Polska, Polacy, wizerunek, nadawca publiczny, media, medialny obraz, EURO 2012, historia, polityka, UE, emigranci
BBC, Poland, Poles, image, public broadcaster, media, media image, EURO 2012, history, politics, the EU, migrants
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Jaki obraz Polski i Polaków wyłania się z medialnych przekazów brytyjskiego nadawcy publicznego? Czy BBC powiela istniejące w świadomości Brytyjczyków stereotypy czy też odkrywa przed nimi nową Polskę? W jakich kontekstach i przy jakich tematach Polska pojawia się w BBC najczęściej? Czy kreowany obraz jest jednoznaczny czy też wielowymiarowy? Badania nad medialnym obrazem państwa i społeczeństwa są ważne, gdyż to, jak państwo jest postrzegane wpływa pośrednio na jego funkcjonowanie. Dbanie o pozytywny, rzetelny i obiektywny wizerunek to jedna z funkcji dyplomacji, element tzw. soft power, czyli miękkiej siły, która dziś jest o wiele ważniejsza niż dyplomacja klasyczna. Pozytywny wizerunek wpływa nie tylko na to, jak inne narody będą traktować obywateli danego kraju, ale w dużym stopniu jest także istotny w kontekście pozycji politycznej państwa na arenie międzynarodowej oraz jego rozwoju gospodarczego. Analizując losowo wybrane przekazy BBC o Polsce i Polakach w latach 2004 – 2013 można uznać, że medium to coraz częściej zajmuje się w swoich materiałach sprawami Polski. Wyraźnie widać też, że zmienia się podejście dziennikarzy, powielanie stereotypów jest zastępowane przez odkrywanie nowego obrazu państwa i społeczeństwa polskiego. Polska nie jest już tylko biednym krajem, którego obywatele szukają lepszego życia w Wielkiej Brytanii, ale państwem coraz bardziej liczącym się w Unii Europejskiej o stabilnej w czasach kryzysu gospodarce. Polacy to już nie tylko zaściankowi, konserwatywni rasiści i nacjonaliści, ale naród otwarty, tolerancyjny i gościnny dla osób o innej kulturze czy kolorze skóry. BBC niejednokrotnie podkreśla też, że Polska to kraj atrakcyjny turystycznie, z piękną przyrodą oraz pełnymi zabytków i niezwykłego klimatu miastami. Polska to również bogata kultura, tradycja i smaczna kuchnia. Obraz kreowany przez brytyjskiego nadawcę publicznego jest więc niejednoznaczny. W wielu przypadkach badane materiały opisują Polskę w kontekście zmian i tym samym kształtują dynamiczny obraz państwa, którego postrzeganie przez BBC coraz bardziej się zmienia. Warto obserwować i analizować przekazy BBC o Polsce, gdyż są one cennym źródłem informacji, zarówno dla psychologów, socjologów, medioznawców, polityków, jak i dla każdego z nas.

What media image of Poland and Polish people emerging from the British Public Broadcaster? Does the BBC duplicates, existing in the minds of British stereotypes or reveals new Poland? In what contexts and under what subjects does Poland appears frequently on BBC? Is the creation of the image clear or multi-dimensional? Research on the media image of the state and society is important because how state is seen, has an impact on its functioning. Caring for a positive, honest and objective image is one of the functions of diplomacy, mainly so-called “soft power”, that today is more important than classical diplomacy. The positive image not only affects how other nations will treat the citizens of the country, but to a large extent, is one of the key-elements of the foreign policy which guides and influences essentially the country relations with other actors of the international scene and its economic development. Analyzing BBC news about Poland and Poles in the years 2004 - 2013 can be considered that the medium is increasingly involved in Polish affairs. It is clear, too, that changes the attitude of journalists, reproduce stereotypes is replaced by the discovery of a new image of the state and the Polish society. Poland is no longer a poor country whose citizens look for a better life in the UK, but country with a strong position in the European Union and with a stable economy in times of crisis. Poles are not just narrow-minded, conservative racists and nationalists, but are open, tolerant and welcoming to people of a different culture or skin color. BBC repeatedly stresses that Poland is a country attractive to tourists, with beautiful nature and full of sights and unusual climate cities. Poland is also a rich culture, tradition, and delicious cuisine. Image created by the British public broadcaster is so ambiguous. In many cases, the BBC describe Poland in the context of changes, and thus form a dynamic image of the state of which the perception by the BBC's increasingly changing. It is worth to observe and analyze communications BBC about Poland, as they are a valuable source of information for both psychologists, sociologists, media experts, politicians, and for all of us as well.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies