Tytuł pozycji:
Proces projektowania specjalistycznego kursu języka angielskiego dla studentów stosunków międzynarodowych: analiza potrzeb
Głównym celem poniższej pracy magisterskiej było wykazanie, iż istnieje zapotrzebowanie na zaprojektowanie specjalistycznego kursu języka angielskiego dla studentów stosunków międzynarodowych. W celu zweryfikowania tej hipotezy, przeprowadzone zostało badanie w formie analizy potrzeb. W badaniu wzięło udział stu trzydziestu czterech studentów stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Wyższej Szkole Europejskiej w Krakowie. Dodatkowo w badaniu wzięli udział koordynatorzy kursów językowych w trzech centrach języków obcych, funkcjonujących na tychże uczelniach wyższych.Proces zbierania danych składał się z dwóch etapów. W pierwszym z nich przeprowadzono wywiad z koordynatorami kursów językowych na trzech wspominanych wcześniej uczelniach. Zebrane dane stanowiły źródło informacji na temat ilości studentów stosunków międzynarodowych oraz szczegółów dotyczących ich kursów językowych, realizowanych w toku studiów. Drugi etap badania obejmował kwestionariusz ankiety dotyczący analizy potrzeb, który pomógł zidentyfikować między innymi poglądy studentów dotyczące używania przez nich specjalistycznego języka angielskiego związanego z kierunkiem ich studiów, ich oczekiwania wobec kursu językowego dostosowanego do ich potrzeb, a także ocenę obecnego kursu językowego, na który uczęszczają na swoich uczelniach.Otrzymane wyniki pokazały, iż mimo że studenci stosunków międzynarodowych stanowią stosunkowo liczną grupę uczniów, żaden z wybranych uniwersytetów nie oferuje im specjalistycznego kursu językowego. Analiza kwestionariuszy wykazała, że wśród studentów istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju kurs języka angielskiego. Dlatego też autorka tej pracy podjęła próbę przygotowania opisu głównych cech takiego kursu, a także opracowała pięć przykładowych lekcji.
The main aim of this MA thesis was to show that there is a need for designing a course of English for students of international relations. In order to investigate the issue, a study in the form of a needs analysis was conducted. The participants were one hundred thirty four full-time bachelor’s degree students of international relations who studied at the Jagiellonian University, Cracow University of Economics and Tischner European University in Cracow. Additionally, course coordinators of the language centres at the selected universities took part in the study.The data collection procedure comprised two stages. The first stage was based on the interviews with the representatives of the three language centres. The interview constituted the source of information on the number of students of international relations and the details regarding current language courses for these students. The second stage of the needs analysis involved using a questionnaire concerning students’ views on the use of English related to their study subject, their expectations regarding a course of English for Specific Purposes, as well as the evaluation of their current language courses. The results indicated that although the number of students of international relations is significant, none of the universities in Cracow offer an English course for Specific Purposes for these students. The analysis of the questionnaire showed that there exists a real need for such a course of English which could cater for students’ needs related to their study subject. For this reason, this author made an attempt to describe the main characteristics of a course of English for Specific Purposes for students of international relations and proposed five sample lessons of the course.