Tytuł pozycji:
Intergenerational transmission and the choice of a profession by people in early adulthood. The importance of parental attitudes and messages, values and preferences in the decision about field of study.
- Tytuł:
-
Intergenerational transmission and the choice of a profession by people in early adulthood. The importance of parental attitudes and messages, values and preferences in the decision about field of study.
Transmisja międzypokoleniowa a wybór ścieżki zawodowej osób w okresie wczesnej dorosłości. Znaczenie postaw i przekazów rodzicielskich oraz wartości i zainteresowań dla decyzji dotyczącej kierunku kształcenia.
- Autorzy:
-
Piwowar, Elżbieta
- Słowa kluczowe:
-
intergenerational transmission, occupational identification, parental attitudes, values, professional preferences, parental messages
transmisja międzypokoleniowa, identyfikacja zawodowa, postawy rodzicielskie, wartości, preferencje zawodowe, przekazy rodzicielskie
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Target. The topic of this study is the issue of determinants of choice of a profession in the context of intergenerational transmission in family. The target of this work was to characterize people, that choose at least one of their parents profession in terms of recognized hierarchy of values, perceived parental attitudes, professional preferences and family messages. Also there were trials of searching for the answer to the question that concerned the importance of these variables for the decision about career plans of young people and whether there are any differences between people identifying themselves professionally with parents and other students in the values and perceptions of parent's attitudes.Methods and the material. The study included 82 students, women and men, aged 19 to 25 years. In study group, there were 42 young people, that chose the profession of a parent and 40 students in control group. Research tools that were used in the study are: Values Survey (VS), Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc), Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji (WKP), self-constructed Test Zdań Niedokończonych and interview. Only the first two of these methods were used in the control group.Results. There were significant differences between those, who chose parental occupation and the others in perception of fathers accepting attitudes, evaluations of social recognition and independence. However, the lack of differences was shown in in the case of retrospective parental attitudes on the dimensions of autonomy and requirements. Conclusions. The majority of people that decides to choose a profession of parent patterns themselves on parent of the same sex. Their interests are mostly congruous with made job selection. They also share values similar to their parents and they assess their attitudes as appropriate. However, they perceive their fathers as less accepting.
Cel. Przedmiotem pracy jest problematyka uwarunkowań wyboru zawodu w kontekście rodzinnej transmisji międzypokoleniowej. Celem przeprowadzonych badań była charakterystyka osób wybierających zawód co najmniej jednego z rodziców pod względem uznawanej hierarchii wartości, spostrzeganych postaw rodzicielskich, preferencji zawodowych oraz przekazów rodzinnych. Poszukiwano też odpowiedzi na pytanie jakie znaczenie mają wymienione zmienne dla decyzji odnośnie planów zawodowych młodych ludzi oraz czy istnieją różnice pomiędzy osobami identyfikującymi się zawodowo z rodzicami a pozostałymi studentami w zakresie systemów wartości i percepcji postaw rodziców.Materiał i metoda. Badanie objęło 82 studentów, kobiety i mężczyzn, w wieku od 19 do 25 lat. Grupę badaną stanowiły 42 osoby kształcące się w kierunku zawodu rodzica, grupę kontrolną 40 osób. Narzędziami wykorzystanymi do badania były: Skala Wartości (SW), Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców (KPR-Roc), Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji (WKP), Test Zdań Niedokończonych konstrukcji własnej oraz wywiad. W grupie kontrolnej użyto jedynie dwóch pierwszych z wymienionych metod.Wyniki. Stwierdzono znaczące różnice pomiędzy osobami wybierającymi zawód rodzica a pozostałymi studentami w zakresie spostrzegania postaw akceptujących ojców, cenienia wartości uznania społecznego i niezależności. Natomiast brak istotnych różnic wystąpił w przypadku retrospektywnych postaw rodziców na wymiarach autonomii i wymagania. Wnioski. Większa część osób decydujących się na realizację zawodowej ścieżki rodziców wybiera zawód rodzica tej samej płci. Ich zainteresowania są w większości zgodne z dokonanym wyborem. Wyznają podobne do rodziców wartości, a ich postawy oceniają jako właściwe, przy czym spostrzegają swoich ojców jako mniej akceptujących.