Tytuł pozycji:
Pozwolenie wodnoprawne jako podstawowy instrument zarządzania zasobami wodnymi
Polska ustawa Prawo wodne przewiduje pięć instrumentów zarządzania zasobami wodnymi. Jednym z nich jest pozwolenie wodnoprawne. Uzyskanie tego pozwolenia stanowi warunek konieczny legalnego prowadzenia określonych w ustawie rodzajów działalności. Pozwolenia wodnoprawnego wymaga się między innymi na szczególne korzystanie z wód. Szczególne korzystanie z wód wykracza poza zakreślone w Prawie wodnym granice korzystania powszechnego z wód publicznych, które przysługuje każdemu; przekracza także zwykłe korzystanie z wód przez właściciela gruntu w stosunku do wód stanowiących jego własność oraz z wody podziemnej, która się w jego gruncie znajduje. Pozwolenie wodnoprawne wydaje się w drodze decyzji administracyjnej na wniosek zainteresowanego. Ubiegający się o pozwolenie musi załączyć do wniosku operat wodnoprawny, będący najważniejszym dokumentem w postępowaniu o wydanie pozwolenia wodnoprawnego. Na podstawie tego operatu organ właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu, ocenia czy wnioskodawca spełnia warunki do uzyskania pozwolenia. Wydając pozwolenie, określa w nim prawa i obowiązki uprawnionego, natomiast w czasie obowiązywania przedmiotowej decyzji dysponuje szeregiem uprawnień kontrolnych, mających na celu przede wszystkim przestrzeganie warunków pozwolenia. Organ jest wówczas uprawniony do zmiany, cofnięcia lub ograniczenia pozwolenia wodnoprawnego. Istotnym zagadnieniem są także kwestie własności urządzeń wodnych, nieuregulowane w kodeksie cywilnym, a właśnie w Prawie wodnym. Ogólnie rzecz biorąc, pozwolenie stanowi najbardziej skonkretyzowany instrument zarządzania zasobami wodnymi, przez co wywiera największy wpływ na kształtowanie zasobów wodnych.
Polish Water Law Act provides five implements of water resources management. One of them is water-rights permit. Anyone who wants to conduct any of wide range of activities enumerated in the Act, must obtain a water-rights permit. Among other things water-rights permit is required to specific water use. Specific water use goes beyond common water use of public water, to which everyone is entitled to. It also goes beyond ordinary water use, which is a right of a land’s owner to one’s water and underground water in one’s land. To give water-rights permit, the suitable organ of public administration must receive an application from the interested party. Applicants must also submit a water statement, which is the most important document while assessing an application for a water-rights permit. Only if the water statement fulfils specific conditions permit decision can be taken. Water-rights permit includes rights and duties of the entitled. While the permit is on force, the suitable organ is allowed to control given permits by changing, withdrawing or limititating these permits. The next essential issue is the ownership of water facilities, which is not regulated in the Civil Code, but just in the Water Law Act. Generally, water-rights permit is the most specified implement of water resources management, and that is why it has a great impact on water resources formation.