Tytuł pozycji:
Obraz Greków w podręczniku do historii wspólczesnej" Neotere kai sygchrone istoria ggymnasiu"
Celem niniejszej pracy jest wyodrębnienie obrazu Greków i Grecji w podręczniku do historii dla klasy trzeciej gimazji pod tytułem „Νεότερη και σύγχρονη ιστορία Γ΄ γυμνασίου” Ewangelii Louvi i Dimitriosa Ksifarasa, zatwierdzonym przez Ministersto Edukacji Grecji w 2007 roku. Według obranej metody badania materiału dydaktycznego głównym zadaniem, które zostało postawione w niniejszej pracy, jest wyłonienie elementów składowych kreujących obraz Greków i Grecji w umyśle czytelnika. Kierując się przyjętą w pracy metodologią, jaka opiera sie na metodzie rekonstrukcji językowego obrazu świata, okreslonej przez Renatę Grzegorczykową, oraz na zasadach metodologicznych komparatystyki, podjęto próbę dać odpowiedzi na pytania: jakich chwytów literackich i faktów językowych stosowano dla przekazania wyżej wymienionych składowych oraz jaka jest rola obrazu „innego” w kształtowaniu się wizerunku Grecji. Temat pracy wydaje się aktualnym, ponieważ kwestia postrzegania siebie i innych nabywa ważnej roli także wskutek współczesnej tendencji w polityce międzynarodowej, mianowicie ponadnarodowego projektu integracji europejskiej.
The current paper aims at discerning the image of Greeks and Greece in the high school history textbook for senior year titled “Νεότερη και σύγχρονη ιστορία Γ΄ γυμνασίου” by Evangelia Louvi and Dimitrios Ksifaras, which was sanctioned to use by the Greek Ministry of Education in 2007. In accordance with the analysis methods chosen for the research of the didactic material, the main task of the paper has been to extract constituent elements that create the picture of Greeks and Greece in the mind of a reader. Applying the adopted methodology, which is based on the methods of reconstruction of linguistic worldview, described by Renata Grzegorczykowa, as well as on the methodological framework of comparative studies, the author attempted to answer the following questions: which figures of speech and language facts were used in order to convey the aforementioned elements and what is the role of the “other” in creation of the image of Greece. The topic is of current interest inter alia due to the contemporary tendency of international politics, videlicet trans-national project of European integration.