Tytuł pozycji:
ZADOWOLENIE ZE STUDIOWANIA W GRUPIE CUDZOZIEMCÓW NA PRZYKŁADZIE MINZU UNIVERSITY OF CHINA
Praca „Zadowolenie ze studiowania w grupie cudzoziemców na przykładzie Minzu University of China” dotyczy wieloaspektowej analizy czynników warunkujących ogólny poziom zadowolenia lub braku satysfakcji z zagranicznego wyjazdu na studia do Chin w opinii studentów z 22 państw świata kształcących się na Minzu University of China. W części teoretycznej pracy omówione są zagadnienia dotyczące wielo- i międzykulturowości, tożsamości kulturowej, funkcjonowania w wielokulturowym społeczeństwie, edukacji globalnej oraz zjawiska internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. W części badawczej analizie poddano wskazane przez respondentów walory i trudności wynikające z nauki i pobytu w Chinach. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że zdecydowana większość studentów (70% ankietowanych) wyraża usatysfakcjonowanie z wyjazdu, zaś skrajnie niezadowolonych jest 12% badanych. Na podwyższony poziom zadowolenia mają wpływ m.in. poziom znajomości języka chińskiego, dostrzeganie zwiększonych szans na podniesienie możliwości zawodowych poprzez wyjazd, walory Chin, m.in. język chiński, chińska kultura oraz poznani ludzie, możliwość poznania innej kultury oraz szansa poznania nowych osób. Negatywnie na ocenę pobytu oddziałują m.in. zanieczyszczenie środowiska, odległość od domu, tęsknota za bliskimi, trudności w funkcjonowaniu poza uczelnią oraz utrudniony dostęp do Internetu.
The thesis “Satisfaction of studying in a group of foreigners based on the example of Minzu University of China” refers to a multi-faceted analysis of the overall level of satisfaction or dissatisfaction of a foreigner studying in China, based on the opinion of students from 22 countries around the world enrolled at Minzu University in China. The theoretical part of the work discusses issues related to multiculturalism and interculturalism, cultural identity, functioning in a multicultural society, global education and the phenomenon of internationalization of higher education. The research part analyzes the advantages identified by the respondents and the difficulties arising from studying and living in China. The results show that the vast majority of the students (70% of the respondents) expressed satisfaction with the trip, while 12% of the respondents where extremely dissatisfied. A higher level of satisfaction depends, for example, on the Chinese language fluency, the perception of the possibility of increasing the job opportunities, Chinese values, including Chinese language and culture, meeting new people, the opportunity to experience a different culture and a chance to meet new people. On the other hand, pollution, distance from home, homesickness, difficulty functioning outside the university and a limited access to the internet all impact the stay negatively.