Tytuł pozycji:
Interpretacja i integracja wiersza i obrazu w szkolnej polonistyce na przykładzie tekstów epoki Młodej Polski
Niniejszą pracę poświęcono rozważeniu interesującej kwestii, jaką jest relacja pomiędzy malarstwem i literaturą. Analizie poddano wybrane przykłady tekstów epoki Młodej Polski w kontekście przydatności w szkolnej polonistyce. Dokonano tu przedstawienia danej tematyki w zakresie teorii oraz praktyki, na którą złożyły się propozycje sposobu analizy i interpretacji konkretnych dzieł plastycznych i lirycznych, zwanych dalej „zestawami”. Tematem pracy uczyniono proces interpretacji i integracji wiersza i obrazu w szkolnej polonistyce na przykładzie tekstów kultury epoki Młodej Polski. Będzie to zatem próba odnalezienia i omówienia wspólnych płaszczyzn dla poszczególnych utworów literackich i dzieł plastycznych.Celem pracy była próba zbadania i dowiedzenia zależności oraz wspólnych płaszczyzn pomiędzy różnymi dziedzinami sztuki a także zaprezentowania własnej propozycji metodologicznej procesu integracji wybranych tekstów kultury epoki Młodej Polski.
This interesting work devoted to consideration of the issue of the relationship between painting and literature. We analyzed some examples of the era of Young Polish texts in the context of fitness in the school's Polish Studies. Made here to present the subject matter in the field of theory and practice, which contributed to propositions of the analysis and interpretation of specific works of art and lyrical, hereinafter referred to as "sets". The theme of work has been done the process of interpretation and integration of row and Polish literature in the school's image as an example of cultural texts era of Young Polish. This will therefore attempt to find and discuss common surfaces for each of literary and artistic works.The aim of this study was to investigate and prove dependency and joint surfaces between different fields of art and also present their own proposals for methodological integration of selected texts of Młoda Polska.