Tytuł pozycji:
Aktualne preferncje i przyszłościowe aspiracje młodzieży licealnej związane z wykorzystaniem czasu wolnego
Visualising manners of using of the leisure time by the young stock is a subject of the work. Portraying current tied preferential treatment is a purpose of the work with using the leisure time and aspiration associated with using it in the future declared by the young stock from Secondary School Secondary School in Grybów. The thesis consists of three chapters. In the first chapter mentioned theoretical issues were concerning an overall description of the property and school-age needs of developmental young people and of school-age young people, as a social group. A notion and functions of the leisure time were discussed, as well as a characterization of the definition was presented of aspiration of young people.In the chapter two mainly they concentrated on methodological issues of the conducted research work, however in the chapter three an analysis of the results of conducted examinations was described. Conclusions expressed on the basis of an analysis and interpretation of the research material were compared with coming conclusions from similar, earlier conducted all-Polish examinations. Taken issues are putting a lot of conclusions which were apprehended at the work. However further research, directed at discovering understanding own aspiration by the young stock, of ideas of the own future could take the liberty of creating the accurate picture of future aspiration of young people.
Tematem pracy jest przedstawienie sposobów wykorzystania czasu wolnego przez młodzież. Celem pracy jest ukazanie aktualnych preferencji związanych z wykorzystaniem czasu wolnego oraz aspiracji związanych z wykorzystaniem go w przyszłości deklarowane przez młodzież z Liceum Ogólnokształcącego w Grybowie.Praca dyplomowa składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zostały ujęte zagadnienia teoretyczne dotyczące ogólnej charakterystyki właściwości i potrzeb rozwojowych młodzieży w wieku szkolnym oraz młodzieży w wieku szkolnym, jako grupy społecznej. Omówione zostało pojęcie i funkcje czasu wolnego, a także przedstawiono charakterystykę definicji aspiracji młodzieży.W rozdziale drugim głównie skupiono się na zagadnieniach metodologicznych prowadzonej pracy badawczej, natomiast w rozdziale trzecim przedstawiono analizę wyników przeprowadzonych badań. Wnioski sformułowane na podstawie analizy i interpretacji materiału badawczego porównano z wnioskami płynącymi z podobnych, wcześniej przeprowadzonych badań ogólnopolskich. Podjęta problematyka nasuwa wiele wniosków, które zostały ujęte w pracy. Jednak dalsze badania, ukierunkowane na odkrycie rozumienia własnych aspiracji przez młodzież, wyobrażeń o własnej przyszłości mogłyby pozwolić na stworzenie dokładniejszego obrazu przyszłościowych aspiracji młodzieży.