Tytuł pozycji:
Adaptacja Trylogii Henryka Sienkiewicza w spektaklu Jana Klaty
The work constitutes analysis of the adaptation process of the Trilogy of Henryk Sienkiewicz, to the performance of Jan Klata. The work is aimed at introducing the reader to creative work of the director, dramatist, actors and other authors of the performance, and moving closer the process of adapting literary texts to the script of the performance and alone performance. In the first chapter I am describing, I am analysing as well as I am comparing the narration in the novel of Sienkiewicz and in the performance of Jan Klata. In the second chapter I am describing and I am analysing literary forms as well as I am comparing them with stage figures created by the director. In the third chapter I am analysing issues of the space, of place and time, both in the novel, and in the performance. The fourth chapter is regarding the music acting in the show. In the fifth, last chapter I am describing as well as I am analysing myths of Sienkiewicz and myths of Jan Klata in the context of the Trilogy. The end constitutes recapitulating my work and conclusions.
Praca stanowi analizę procesu adaptacji Trylogii Henryka Sienkiewicza, na spektakl Jana Klaty. Praca ma na celu przybliżenie czytelnikowi pracy twórczej reżysera, dramaturga, aktorów i innych twórców spektaklu, oraz przybliżenie procesu adaptowania tekstu literackiego na scenariusz spektaklu i sam spektakl. W pierwszym rozdziale opisuję, analizuję oraz porównuję narrację w powieści Sienkiewicza i w spektaklu Jana Klaty. W drugim rozdziale opisuję i analizuję postacie literackie oraz porównuję je z postaciami scenicznymi stworzonymi przez reżysera. W trzecim rozdziale analizuję zagadnienia przestrzeni, miejsca i czasu, zarówno w powieści, jak i w spektaklu. Czwarty rozdział dotyczy muzyki występującej w przedstawieniu. W piątym, ostatnim rozdziale opisuję oraz analizuję mity Sienkiewicza oraz mity Jana Klaty w kontekście Trylogii. Zakończenie stanowi podsumowanie mojej pracy oraz wnioski.